Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Sunday, September 2, 2012

JANGKAAN PARLIMEN BUBAR DAN PELUANG BN -PR





Belum terdengar pengumuman pembubaran Parlimen Malaysia bagi member laluan berlangsungnya Pilihanraya Umum ke 13. Rahsinya hanya diketahui oleh Allah dan para tentera-NYA. Melalui dapatan maklumat yang tidak boleh didedahkan dipercayai FEBRUARI 2013 (bagaimanapun usah taksub dengan dapatan ini). Politik adalah permainan pemikiran yang penuh dengan teknikal dan taktikal. Ianya boleh sahaja berubah pada bila-bila masa. Terpulang kepada DS Najib Tun Razak yang sekarang memegang amanah Perdana Menteri Malaysia.    

BERIKUT DAPATAN DATA TENTANG PELUANG BN – PR BAGI SEMENANJUNG MALAYSIA.
Status maklumat ; Kajian/risikan……
BIL
NEGERI
BARISAN NASIONAL
PAKATAN RAKYAT
1.
Pulau Pinang
10%
90 %
2.
Perlis
60%
40%
3.
Perak
45%
55%
4.
Kedah
40%
60%
5.
Selangor
50%
50%
6.
Wilayah Persekutuan
40%
60%
7.
Pahang
45%
55%
8.
Kelantan
15%
85%
9.
Terengganu
65%
35%
10.
Negeri Sembilan
55%
45%
11.
Melaka
65%
35%
12.
Johor
65%
35%

Jangan percaya dapatan ini, ianya hanyalah analisis dan dapatan data bagi pihak yang melaksanakan tanggungjawab. Jawapan paling tepat keputusannya diperolehi selepas PRU 13.

Saturday, September 1, 2012

BANG! SAYA KECIWA BANG!!!


                Sambil melayan watak-watak yang muncul dalam manuskrip baru (novel mistik yang dijanjikan untuk Alaf 21) tiba-tiba meraung lagu Maher Zain dari telefon saya di bilik tidur. Jam sudah pukul 2 57 pagi. Saya bergegas ke bilik untuk menjawabnya kerana bimbang terganggu tidur isteri kesayangan saya. Di skrin telefon tertera nama anak muda….. yang bertugas di kementerian……. dan biasa juga minum dan sembang perihal agama, politik, kerjaya dengan saya. Ya! Allah apakah halnya pulak?.
                Salam diberi dan disambut.
                “ Abang dah tidur ke? ” Nadanya sayu menyoal saya
                “ Insyallah! Belum lagi.” Jawap saya jujur
                “ Saya ganggu abang ke! Abang tengah tulis buku ya!” Tanyanya lagi.
                “Alhamdulilah! Lebih kuranglah!” Jawap saya sambil membuat simpanan bab yang sudah dihasilkan di kotak memori komputer riba.
                “Bang saya minta maaf! Saya nak jumpa abang sekarang boleh tak?” Tanyanya separuh mendesak.
                “ Hiss! Kenapa nie! Masalah agama, bangsa dan negara ke? “ Saya separa melawak. Mendengarkan dia terdiam seketika, saya seperti rasa bersalah pula.
                “ Kalau abang sibuk tak apalah!” Katanya lagi seperti ada rajuk.
                “Eh! Tak apa. Insyallah boleh! Ok kita nak jumpa kat mana sebab dah dekat pukul tiga pagi ini. Kedai mamak yang bukak pun dalam Putrajaya nie pun rasanya Presint 9 aja!” Balas saya serius.
                “Terima kasih bang! Abang tunggu kat bawah surau presint abang tu, saya datang ”Jawapnya kembali secara terus tanpa basa basi lagi.

                Dipendekkan cerita dia datang dengan Proton Saga versi baru ,mengambil saya yang menunggu di surau. Lalu keputusannya kami berhenti di pinggir tasik Presint dua berdekatan masjid besi. Dalam perjalanan berulangkali memohon maaf kerana mengganggu saya. Pun saya jelaskan tidak ada apa-apa kerna saya biasa berjaga malam. Kami duduk menghadap tasik, memerhati jambatan tidak siap dan memandang juga jambatan lengkap yang berkedudukan sebelah kanan tempat kami berhenti ini.
                Biarlah saya gelarkan namanya dengan M. Seorang PT. Anak muda yang kerap menyoal perihal agama jika berkesempatan minum dengan saya samada bersarapan dan makan tengahari.
                “Betul bang apa yang abang cakap!” Katanya sambil memandang wajah saya. Saya cuba mengingati apa pula yang pernah saya katakan dan bila masanya.
                “abang ingat tak tahun lepas kita minum sama.” Tanya lagi. Saya sedaya mungkin cuba mengingati. Berapa ramai yang pernah minum dan apa yang pernah saya katakan padanya. Kemudian dia menyebut beberapa nama dan mengungkit waktunya sebelum solat asar di surau pejabat E2.
                “Tahun lepas dalam bulan sebelas!” Saya menganggukkan saja kepala walaupun hakikat sebenarnya saya tidak lagi dapat mengingati.
                “Abang usik saya, tanya pasal special girl. Lepas yang lain belah! Kan tinggal abang dengan saya je kat cafĂ©!”  Katanya lagi dengan nada tidaklah tenang.  Kami terdiam seketika.
                “Ya! Insyallah abang ingat. M cakap ada budak tu student USM. Itu pun kalau abang tak silap la.” Jawap saya separuh yakin.   
                M yang berasal dari salah sebuah negeri di Utara semenanjung menganggukkan kepala.
                “Kenapa! Alhamdulilahlah tu. Jangan buat bukan-bukan. Ada rezeki nikah la. Sempurnakan sebahagian agama. Sebahagian lagi hendaklah bertakwa!” Kata saya memandang wajahnya dalam remang cahaya lampu jalan di pinggir track jogging pinggir tasik ini.
                Wajahnya nampak sayu sekali.
                “ Dulu abang ada cakap! Kalau bersaing lelaki yang dekat akan menang!” Katanya lambat tetapi agak menyentuh juga. Ya! Saya mengingati fakta tersebut. Jika dalam pertarungan perkasihan yang membabitkan tiga segi, empat segi, lima segi, lelaki yang paling dekat dengan perempuan tersebut akan menang.
                “Habis tu?” Soal saya pendek tapi rasanya cukup difahami.
                Dia menyeluk kocek seluarnya mengeluarkan telefon bimbit. Menekan dan mencari sesuatu. Mengunjuk dan secara jujur memberikan saya untuk mentelaah dan memahami tulisan di skrin telefonnya.
                Ah! Sah! Hati anak muda ini sedang hancur. (Biarlah saya rahsiakan apa yang tertera di telefonnya.) Saya unjuk kembali telefonnya dan matanya berkaca. Ah! Tulus sungguh kasih sayangnya dan barangkali harapannya terlalu tinggi dan tidak berbelah bagi.
                “Betullah bang! Siapa yang dekat, dia menang! Budak lelaki itu belajar sama dengan dia!” Kata-kata itu diucap tanpa memandang wajah saya. Saya pula sedaya mungkin cuba mencari kata-kata atau pesan terbaik untuk mencatumkan hatinya yang barangkali retak lebih seribu.
                Sambil dia terus bercerita tentang kesetiaannya walaupun ada gadis yang bekerja di sini cuba memenangi hatinya, tentang doa dan harapannya dan akhirnya dalam kabus pagi Putrajaya di pinggir tasik ini, dia menangis di hadapan saya. Ya Allah! Cinta sesama makhluk kadang-kadang boleh mencantas kewarasan manusia.
                Agak lama saya membiarkan dia melepaskan emosinya tanpa memotong walau sepatah katanya selain saya mengiya dan menanggukkan kepala.
                “Maaflah bang! Sejak lepas Isyak tadi fikiran saya terfikir abang. Keluarga saya jauh. Saya tak yakin nak cerita dengan kawan-kawan serumah. Dia orang semua pun muda lebih kurang saya.” Katanya selepas melepaskan airmata.
                Huh! Lelaki yang menangis kerana cinta. Hai! Anak muda kenapalah engkau memilih aku untuk meluahkan perasaan.
                “M pernah dengar cerita lelaki mengadu kepada Rasulullah tentang pinangan dia ditolak.” Saya memancingnya selepas dia agak tenang.
                Dia menjawabnya dengan gelengan kepala.
                “Satu hari ada lelaki mengadu kepada Rasulullah pinangan dia ditolak oleh seorang perempuan. Rasulullah jawap ‘sabarlah! Engkau akan memperolehi perempuan yang lebih baik daripada dia dan dia akan mendapat lelaki yang lebih baik dari engkau’” Dia mendengar dengan teliti dan saya menyambung lagi.       
                “tengok jawapan tu. Adilkan! Percayalah ini ujian kecik M. Insyallah abang doakan dan yakinlah takde sabda Rasulullah yang tak betul. Insyallah Allah hendak beri yang lebih baik untuk M!” Saya cuba meyakinkan M. Dia mendengar dengan tenang, tidaklah terlampau terbawa sentimen emosi seperti awal dia meluahkan kekeciwaan tadi.
                “Baliklah pada Allah. Sangka baik pada Allah! Percayalah M! kamu akan dapat lebih baik dari dia dan dia dapat lebih baik dari kamu!” Saya sehabis mungkin memujuk anak muda yang boleh saya kategorikan baik selama yang saya kenal di sini. Kacak orangnya, cumanya kekeciwaan tidak mengenal rupa, pangkat dan status.
                Lama terdiam, kemudian dia menyambung tentang kenangannya dengan student tersebut. Pertemuan apabila pulang bercuti ke negerinya.      Selepas bercerita tentang kenangannya dimatikan ayat tersebut dengan kalimat;  “kenangan payah lupa bang!”
                “M! semua orang ada kenangan. Kenapa tak boleh lupa? sebab kenangan duduk dalam fikiran dilingkungi perasaan! Kalau M ingat sampai bila-bila pun orang tak boleh buat apa pun. Tapi ingat Allah tidak janjikan dia untuk M dan M juga bukan untuk dia. Ambil masa la sikit. Tapi kalau M kuat solat malam minta dengan Allah! Insyallah semuanya ok. Tentang kenangan tu abang akui! Kenangan tak boleh dibunuh. Tapi kita kena balik pada Allah!” Balas saya tenang tanpa mahu mencuit emosinya yang rawan.  
                 Lama juga saya melayan M, anak muda berusia 24 tahun yang saya kira belumlah mengenal warna kehidupan sebenar. Saya tidak lepas meminta dia kembali kepada Allah, kepercayaan kepada takdir, sabda Rasulullah dan tentang dunia ini hanya permainan dan kehidupan ini sekejap sahaja. Sehinggalah dia menghantar saya pulang, saya meninggalkan pesan ini.
                “Percayalah kalau hati tidak tenang. Bacalah surah An Nur!”
                “Insyallah! Bang. Balik ini saya baca surah An Nur. Terima kasih banyak bang! Bang! Kalau malam lain saya rasa perlu keluar dengan abang boleh!?” Nampak jiwanya sedikit ‘hidup’.
                “Insyallah! Call la!”
                Akhirnya kami bersalam dan dia mencium tangan saya.
                “Bang! Macam mana abang tahu ini semua?”
                “Pengalaman!” jawap saya pendek dan dia tersenyum dan saya membalas senyumannya.

(Artikel ini ditulis selepas mendapat persetujuaan M! SENTIASALAH BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH TAA’LA)
   
                     
           
                 

Sunday, July 15, 2012

SURAT TERBUKA KEPADA DS NAJIB TUN RAZAK DAN TUAN GURU DATO SERI HAJI HADI ABDUL AWANG: ISLAM, MELAYU DAN MASA DEPAN?




Segala puji bagi Allah dan Rasul-NYA,
                DS Najib & Tuan Guru Hadi Awang.
                Agak berat untuk saya menulis tajuk ini selepas diberikan peluang oleh Allah swt ke Putrajaya. (Anak seluang mengharung laut). Sesudah hampir dua tahun berada di sini. Asimilasi dan pengalaman pergaulan di semua peringkat dari ‘atas’ sampai ke akar umbi menyebabkan saya mengakui ‘bukan mudah mengurus tadbir sesebuah negara’ . Saya hanyalah rakyat Malaysia biasa yang cintakan agama, bangsa dan tanah air kerana saya tahu cucu cicit saya tidak akan ada tanah lain selain MALAYSIA (walaupun khabarnya tanah rizab Melayu yang asalnya ada 3 juta hektar dan kini hanya tinggal 1.7 hektar selepas melebihi 50 tahun kemerdekaan. Bayangkan apa yang berbaki selepas 50 tahun akan datang atau mungkin tidak sampai 50 tahun?)  Saya bukan seorang ekstremis tetapi sama seperti yang lain ingin melihat Islam diletakkan di tempat yang sepatutnya dan hak kaum majoriti tidak diganggu gugah. (diganggu gugah kerana usaha mempertahankan dan merebut kuasa)
                 DS Najib,
                Tentang program mesra rakyat dan segala bantuan yang diberikan oleh pihak kerajaan memerintah hari ini dengan jenama satu Malaysia tidak dapat dinafikan manafaatnya. Manafaat dari satu sudut kehidupan, keperluan material. Namun sekadar bantuan berbentuk material belum tentu boleh mencairkan kerohanian, pemikiran dan kehendak rakyat hari ini yang ingin melihat kepimpinan yang mempunyai nilai-nilai murni, berilmu, beramal berasaskan kehendak Allah dan Rasul-NYA. Manusia perlukan agama untuk pengisian kerohanian juga perlukan material bagi meneruskan kehidupan. Beringatlah! Melayu tanpa Islam tidak boleh menjadi lesen ke syurga tetapi Islam tanpa Melayu boleh menembusi syurga untuk kehidupan sesudah kematian. Justeru keperluan agama perlu menjadi tunjang dan dasar kepada pimpinan dan kepada yang dipimpin tanpa menafikan kepentingan bangsa.
                DS Najib & Tuan Guru Haji Hadi,
                 Jika diamati perkembangan politik di Timur Tengah, jelas rakyat dunia Islam hari ini mahukan kepimpinan yang partinya berasaskan Quran dan Hadith. Kemenangan Ikhwan di Mesir (selepas 83 tahun kematian Hasan Al-Banna sebagai pengasas Ikhwanul Muslimun) dengan Muhammad Morsi diangkat memegang jawatan presiden jelas menunjukkan pendakian graf kepimpinan yang berasaskan Islam. Oleh itu PAS punya potensi yang besar berasaskan situasi semasa. Namun jika PAS gagal untuk menjadi dominan, ianya ada ‘impak yang tersendiri’ kepada Melayu-Islam di Malaysia. 


                Di tanah air kita PAS berdiri dengan dasar Al-Quran Hadith dan saf kepimpinan Tuan Guru Haji Hadi dapat mempamerkan nilai-nilai murni yang baik tetapi belum diberi peluang menerajui Negara. Namun ada banyak faktor timbang tara yang lain yang harus menjadikan PAS perlu lebih berhati-hati. Manakala UMNO pula perlu mempergiat usaha nilai-nilai murni (akhlak sebagai pemimpin Islam yang mampu menjadi imam, membaca khutbah, amanah, cekap dan bukan semata-mata bersifat material) sebagai kepimpinan. Malaysia punya pola politik yang berbeza dengan Mesir dengan kepelbagaian kaum yang mewarnai kehidupan di sini, hasil dasar-dasar British dahulu.  Apabila kaum majoriti berbelah maka akan ada ruang yang ditinggalkan samada secara sedar mahu pun tidak. Di satu pihak berusaha mendapatkan kuasa dan di satu pihak pula berusaha mempertahankan kuasa. Melalui usaha ini ada kelompongan yang ditinggalkan bagi mencapai cita-cita tersebut (semak secara teliti apa yang telah ‘diberikan’ kepada ‘orang lain’ samada secara sedar atau tidak sedar dalam pelbagai aspek.) Kelompongan berbentuk ruang itu dipergunakan oleh ‘orang lain’ untuk memenuhi tuntutan mereka (pandangan ini dipersetujui oleh Tun Dr. Mahathir dan blogger popular MSO; Mohd Sayuti Omar)  Jika tiada satu usaha dan rasa murni untuk memahami situasi politik hari ini yang menjadikan mereka yang beragama Islam dalam situasi 50 -50, tidak mustahil kuasa itu hanya akan ada pada nama sahaja akan hilang dari kedua-dua parti tersebut tanpa sedar. (bagaimana pun jika kesepaduan terbina di antara keduanya berasaskan kehendak Al-Quran dan Hadith ianya boleh menjadi tambah nilai atau memperkukuh Islam dan bangsa itu sendiri)
                DS Najib & Tuan Guru Haji Hadi,
                Saya tahu bukan mudah untuk menyatukan pandangan dan pemikiran kepimpinan yang pelbagai.
                PENYATUAN – pernah dibangkitkan tetapi tidak mudah dilaksana kerana dasar parti, cara hidup, parti yang sedang berkuasa, parti yang sedang berusaha mengambil kuasa tentunya punya pandangan yang berbeza. Carilah titik pertemuan tanpa mengkesampingkan dasar Al Quran dan Hadith. Kepimpinan atas umpama imam yang diikuti oleh makmum, jika ke longkang jalannya maka ke longkanglah cucu cicit kita nanti. Penyatuan tidak semesti dengan penggabungan kedua-dua parti atau penjenamaan semula (tapi jika mampu menjadi satu parti itu lebih baik walaupun saya kira itu terlalu sukar untuk dilakukan: meski pada satu ketika tulisan di blog ini saya sendiri tidak bersetuju dengan penggabungan)  Hari ini saya tidak lagi melihat konsep penyatuan samada dari segi idea, pelaksanaan, kesefahaman. Masing-masing sibuk mencari kelemahan sesama untuk meyakinkan kepada rakyat, masing-masing terbaik. Apabila banyak kelemahan yang didedahkan maka ‘orang lain’ lebih mudah nampak kita sebenarnya ROSAK.
                SENSITIVITI – Lewat akhir-akhir ini saya lihat kita seperti telah terbius kerana kuasa. Tidak seperti zaman Natrah. (kaji sejarah Natrah) Mudah bangkit apabila sensitiviti agama dibangkitkan. Contoh terbaru apabila YB Ayub Rahmat ADUN Kemelah mencadangkan hudud dilaksanakan di negeri Johor (Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyokong sekiranya Johor berjaya memulakannya). Ada pemimpin parti komponen BN yang menuduh ‘Adun UMNO hilang akal’. Saya tidak melihat adanya kebangkitan atau menzahirkan rasa tersinggung dengan kenyataan tersebut. (entah kerana menjaga hati atau bimbang kehilangan pengundi bukan Melayu)  Bayangkan jika kenyataan yang bersifat sedemikian dizahirkan oleh kita kepada pihak mereka (kita tidak melakukannya kerana Islam tidak mengajar kita berbuat demikian), saya kira sudah tentu ada bantahan kerana ianya membabitkan rasa kepercayaan kerohanian yang menjadi tunjang kehidupan.
                MERENUNGI NEGARA JIRAN – Pejamkan mata dan lihat di mana saudara-saudara kita di negeri jiran yang menjadi bangsa minoriti di sesebuah Negara. Apakah nasib mereka. Termasuk di Rohingya. Kita bersyukur kerana kita memiliki majoriti di sini dan asas Islam tentunya yang menyuluh kesejahteraan kerana perlu berlaku adil dan tidak berlaku kejam.  Akibat terpecahnya kaum majoriti barangkali tidak mustahil sejarah itu menyeberang sempadan ke arah kita. Nauzubillah…. (Moga Allah! melindungi kita semua dari dizalimi dan menzalimi)
                 
              

                DS Najib & Tuan Guru Haji Hadi,
                PILIHANRAYA UMUM KE 13 - Ramai yang tidak sabar menanti pilihanraya umum ke 13 dengan pelbagai harapan dan andaian. Entah secara jujur, tiba-tiba saya berasa ngeri dengan pilihanraya umum ke 13. Tan Sri Mahyuddin pernah melaungkan “hidup mati BN ditentukan dalam pilihanraya ke 13” manakala di satu pihak pula meyakini “ambil alih Putrajaya”. Siapa pun yang diberikan mandat oleh rakyat jangan kita nanti melukut di tepi gantang kerana apabila empang pecah pastinya yu yang kenyang.    
        
                Insyallah jika punya kesempatan kerohanian, pemikiran, masa, ruang, saya akan terus menulis surat terbuka seperti ini berdasarkan situasi yang saya lihat, fikir dan rasa.
(Saya tidak memaksa semua pihak menerima pandangan saya. Saya hanya mahu semua BERFIKIR dan mencari jalan terbaik dan majoriti rakyat beragama Islam sudah merindui ZAMAN KEBANGKITAN)
·          
      Tanpa prejudis dan Insyallah ditulis secara jujur dari lubuk hati nurani.
ZHARULNIZAM SHAH Z.A
Sesudah Asar
City Villa Hotel
Kuala Lumpur
13072012

Related Posts with Thumbnails