Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Sunday, November 11, 2012

MAJLIS APRESIASI PENDIDIKAN KHAS SEGAMAT 2012

 Segala Puji Bagi Allah dan Rasul-NYA  
            Beberapa minggu sebelum majlis ini berlangsung, saya sudah dihubungi oleh cikgu Zakiah, yang memohon gambar dan biodata tentang diri saya. Kemudian saya menghubungi Encik Masnawi Shamsudin menyatakan saya bukanlah orang yang layak menerimannya sementelah masih ramai guru yang lebih lama berkhidmat untuk Pendidikan Khas di Segamat. Beliau sedikit tegas menyatakan bahawa ‘ini keputusan panel penilai dan Jawatankuasa yang dibentuk’, bukan keputusan individu dan banyak nama yang telah disenarai dan dibanding beza, sumbangan, penglibatan, atau apa sahaja yang dianggap memberikan keuntungan kepada Pendidikan Khas sekolah, daerah, negeri mahupun kebangsaan. 



            Lantas apabila Encik Masnawi sedikit menekan sambil berseloroh ‘atau kau tak sudi nak terima anugerah nie, yalah! Daerah yang bagi, bukan KPM!” Bila ayat itu meluncur masuk ke pemikiran saya, serta merta malu alah dan pantas saya jelaskan; “bukan begitu, terlalu awal untuk saya. Tuan cakap macam tu, malu saya! Saya tak terfikir pun macam tu! Kalau macam tu, saya terima anugerah ini kerana Allah dan Rasul-NYA” Begitu lebih kurang perbualan sebelum saya menerima surat rasmi yang dihantar PPD Segamat kepada Pengarah.

            Majlis yang berlangsung pada 1 November 2012, sah secara rasmi bila beberapa hari sebelumnya, surat rasmi yang dihantar kepada Pengarah, telah disahkan dan diberikan kepada saya dengan catatan ‘TAHNIAH! PASTIKAN EN ZHARUL HADIR MAJLIS INI’. Dalam kesibukan tugas, saya pastikan surat itu sentiasa di dalam diari kerja saya. Apa tidaknya pada 30 dan 31 Oktober, saya berada di Hotel Royal Seremban. Dari Seremban saya pulang ke Segamat pada 31 hb tersebut. 
YB AYUB RAHMAT turut menerima anugerah Khas Kategori Kemasyarakatan
Kami sempat bersembang pasal politik. 
             Lantas pada 1 November 2012, saya hadir ke Hotel Villa Segamat ditemani ibu saya, Hajah Zainab Binti Md. Ali (Membawa bonda selepas meminta izin dan memohon jasa baik PPD Segamat.) Di sini bertemu semula dengan rakan-rakan guru yang pernah bersama menjadikan saya mengalami pelbagai perasaan yang tersendiri. Sayu, dialun kenangan, kegembiraan dan pelbagai rasa apabila kami bersalam, berpelukan dan bertanya khabar dalam masa yang terbatas sebelum majlis dilangsungkan secara rasmi.
            Di kesempatan ini, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada PPD Segamat, Encik Yasiran Bin Maskom (Pegawai Pelajaran Daerah Segamat), Encik Masnawi Shamsudin (PPPD Pendidikan Khas / Pemulihan), AJK Pengelola, para pentadbir sekolah, Panel Penilai untuk Anugerah Khas PENDIDIK PENDIDIKAN KHAS dan semua guru, PPM  yang terlibat menjayakan MAJLIS APRESIASI PENDIDIKAN KHAS DAERAH SEGAMAT 2012. Terima kasih juga kepada semua kerana memberikan layanan yang baik kepada ibu saya.

            Saya memulangkan puji-pujian dan syukur kepada ALLAH dan RASUL-NYA atas ANUGERAH KHAS KATEGORI PENDIDIK yang diberikan kepada saya. Apabila persembahan mukltimedia tentang diri saya ditayangkan, saya mengawal perasaan, terharu, gembira dan sebak dalam satu rasa yang pelbagai. ALLAHUAKBAR! saya tidak pernah terfikir mahupun memikirkannya.
            
 Seperti kesempatan peluang berucap yang diberikan kepada saya tadi. Segala puji-pujian dan syukur kepada Allah dan Rasul-NYA, saya pulangkan anugerah ini untuk semua guru lama yang lebih dulu berjuang untuk Pendidikan Khas di Segamat. Kepada yang baru, berkhidmatlah dengan bersungguh-sungguh untuk ‘anak-anak ahli syurga’ ini.

            Lalu percayalah! SETINGGI MANA SAYA DIJULANG! INSYALLAH TIDAK AKAN SAYA LUPA DI AKAR UMBI MANA, SAYA BERMULA! INILAH TANAH SEGAMAT, TANAH KELAHIRAN SAYA DAN SEGAMAT JUALAH DUNIA PERTAMA KERJAYA SAYA SEBAGAI GURU PENDIDIKAN KHAS walaupun kini saya telah diamanahkan untuk berada di Putrajaya, yang saya sendiri tidak tahu, entah sampai setakat bila?
 Terima kasih semua.....
  
ALLAHUAKBAR! Allah Maha Besar!.  

* Semua gambar di atas adalah ihsan Cikgu Nadira Mohamad Khalid.

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails