Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Thursday, July 15, 2010

KALUT PEPERIKSAAN: JANGAN SEKAT HAK MURID-MURID PENDIDIKAN KHAS

         
Secara jujurnya saya memohon maaf kerana pada tulisan terakhir di bawah label PENDIDIKAN KHAS, saya ada menyebut untuk tulisan akan datang saya akan membicarakan tentang ketidaksefahaman antara penyelaras dengan ahli-ahli panitia (Guru-guru Pendidikan Khas). Entah! apabila saya didatangi  persoalan oleh para sahabat guru Pendidikan Khas yang sudi bertandang ke blog insan jahil ini, lalu soalan yang dibangkitkan berkaitan peperiksaan dan cabarannya maka saya memilih untuk menulis tajuk ini dahulu.
            Sesuatu permasalahan yang agak popular berkaitan peperiksaan ini, bila mana Pentadbir (Pengetua atau Guru Besar) tidak mengizinkan murid-murid mengambil peperiksaan dengan alasan akan menjatuhkan peratus sekolah. Sebenarnya berasaskan sistem pendidikan Malaysia dan bernaung di bawah klausa 'pendemokrasian pendidikan; yang mana seseorang individu berhak mendapat pendidikan dan menduduki peperiksaan'. tiada siapa boleh menghalang anak-anak ini untuk mengambil peperiksaan. Seburuk mana pun keputusan yang diperolehi sebenarnya tiada konsep menghalang seseorang murid pendidikan khas untuk mengambil pepriksaan. Secara terbukanya samada guru besar dan pengetua, diingatkan anda tidak boleh sama sekali menghalang anak-anak didik kami ini mengambil peperiksaan hanya kerana bimbangkan peratus lulus sekolah jatuh angkanya. Kamu secara tidak langsung menganiaya anak-anak khas ini kerana menyekat hak dan peluang mereka. Ingat kamu semua akan ditanya berkaitan ini di hari kebangkitan kelak!. Sebenarnya pihak ibubapa boleh menghantar surat ke pihak KPM jika anak mereka dihalang untuk mengambil peperiksaan dan natijahnya akan lebih memburukkan lagi nama sekolah berbanding jatuhnya peratus sekolah.
            Sementara bagi P & P untuk calon-calon peperiksaan samada UPSR, PMR dan SPM terdapat beberapa pilihan dan bolehlah difikir, dinilai dan dikaji mengikut kesesuaian dan kemampuan murid-murid. Ada yang bertanya kepada saya bolehkah diinklusifkan penuh atau separa atau guru-guru PK yang mengajarnya sendiri. Kesemua jawapan itu boleh diterima pakai berdasarkan kemampuan guru, jumlah murid dan kapasiti kelas PK di sesebuah sekolah. Walaupun sedikit masa dahulu pihak perancang dasar menekankan tidak ada konsep inklusif penuh.

1. Jika murid mempunyai kemampuan membaca dan menulis dengan baik. Maka murid ini boleh diinklusifkan sepenuhnya. bagaimana pun dalam kaedah ini guru-guru perlu
1.1Membantu P & P di kelas aliran perdana dengan bersama-sama murid ketika P & P berlangsung ( Sebagai pemudah cara)
1.2 Mendapatkan maklumat daripada guru-guru aliran perdana yang mengajar berkaitan keperluan dan kelemahan murid dan mengambil langkah sewajarnya untuk membantu murid.
1.3 Mendapatkan segala dapatan data tentang potensi murid iaitu rekod pencapaian ujian PK, peperiksaan pertengahan/akhir tahun. Difailkan dan disimpan dengan baik untuk rujukan.

2. Jika murid menunjukkan potensi yang memberangsangkan dalam subjek tertentu sahaja. maka inklusifkanlah subjek terbabit. Manakala subjek yang tidak berpotensi dan dibimbangi sekiranya murid diinklusifkan akan menyebabkan lebih keciciran maka Penyelaras perlu mengambil langkah mengagihkan subjek tersebut kepada gur-guru Pk mengikut kemampuan dan kepakaran. ( saya pernah menggunakan kaedah ini, di mana murid dinklusifkan bagi subjek BM, Sejarah dan Geografi. Selebihnya guru-guru PK memainkan peranan berdasarkan kepakaran. Saya pernah mengajar KH dan memberikan tumpuan kepada topik-topik yang dapat diingati oleh murid dan meninggalkan topik-topik berat yang membabitkan pengiraan. Hasilnya Alhamdulilah murid tersebut memperolehi keputusan C dalam matapelajaran KH. Nama murid: Mohd Faizal bin Hadeni dan sekarang telah berjaya menjadi seorang penternak lembu di Ladang Mados)  Bagaimanapun kaedah 1.3 wajib dilaksanakan


3.  Seterusnya situasi di mana murid tidak mempunyai potensi yang baik sebaliknya ibu bapa mendesak agar murid mengambil pepriksaan ( saya juga pernah menghadapi situasi ini). Tanpa ada sebarang pilihan, Penyelaras perlu mengambil kaedah membahagikan subjek mengikut kemampuan dan kepakaran guru dan tanpa sebarang inklusif. Bantulah sebaik mungkin walaupun kita semua menghadapi risiko besar dan sukar berharap untuk memperolehi kejayaan murid ini. Dalam kes ini penumpuan kepada subjek-subjek yang agak mudah lebih baik seperti BM, KH, Sejarah, Geografi. Kaedah 1.3 tetap wajib dalam apa keadaan sekalipun bagi melihat tahap pencapaian murid.


Inilah perkongsian yang dapat dinyatakan di sini. Bagaimana sekiranya benar, sistem peperiksaan UPSR dan PMR tidak dimansuhkan. Secara jujurnya saya yakin bahawa satu keperluan lain perlu dilakukan bagi penambahbaikkan sistem Pendidikan Khas di Malaysia tercinta ini.

1.                   Lembaga Peperiksaan samada suka atau tidak perlu menyediakan set soalan yang lebih rendah arasnya untuk anak-anak khas ini.

                  Rasionalnya berdasarkan pengalaman saya menangani peperiksaan anak-anak khas ini adalah seperti berikut :
                  Agak menyedihkan, sebagai contoh matapelajaran BM. Berdasarkan pemerhatian saya murid akan gagal untuk menghasilkan karangan yang baik bagi memperolehi markah yang tinggi.  Harus difahami memang daya penaakulan anak-anak khas berada di aras rendah sedangkan menulis karangan memerlukan daya penaakulan yang tinggi. Lihat sahaja murid aliran perdana di kelas hujung, mereka menghadapi masalah menghasilkan karangan apatah lagi kanak-kanak khas khususnya anak-anak bermasalah pembelajaran. Contohnya barangkali tidak diperlukan karangan sebaliknya mengisi tempat kosong pada teks dan pilihan jawapan disediakan bagi menggantikan karangan.
               Saya dapat melihat dari aspek BM dan KH kerana berpengalaman bersama-sama anak ini dalam subjek terbabit. KH bagi label Pendidikan Khas adalah wajar soalan-soalan simple berkiatan nama alatan dan fungsi serta serba sedikit soalan-soalan berkaitan tatacara keselamatan di dalam bengkel. Jika keadaan ini terus dibiarkan kita semua sebenarnya menganiaya anak-anak ini secara tidak langsung kerana dengan label sukatan aliran perdana, soalan yang sama diberikan kepada mereka dalam pepriksaan tersebut.

2. Sekiranya keadaan ini tidak dapat dilaksanakan dalam jangka pendek, maka satu pekeliling berkaitan pengasingan pengiraan peratus sekolah oleh calon-calon Pendidikan Khas dalam peperiksaan utama ini perlu dikeluarkan. Hal ini akan menyelesaikan konflik antara Pentadbir sekolah dengan guru-guru Pendidikan Khas dan anak-anak khas dapat mengambil peperiksaan dengan lapang dada. Pentadbir tentu lena tidur malam kerana tidak membabitkan jatuhnya peratus sekolah oleh calon-calon Pendidikan Khas.
 
              Semuga perkongsian di blog ini tidak disalahertikan. Secara jujurnya 'demi jiwa saya yang sentiasa di dalam genggaman Allah! Pendidikan Khas telah menjadi darah daging saya!" Saya dibayar gaji oleh rakyat Malaysia untuk membantu membangun potensi mereka sebaik mungkin Saya wajar bersuara mengikut apa yang mampu untuk memperjuangkan nasib mereka. Semuga usaha ini tidak dianggap menyalahi kehendak masyarakat Malaysia seluruhnya. Insyallah kita akan bertemu lagi jika diizinkan Allah di bawah label 'Pendidikan Khas'
          

1 ulasan:

Unknown said...

assalamualaikum..
mohon perkongsian ilmu bersama. terima kasih
semoga ALLAH memberkati segala usaha anda.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails