Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Monday, July 25, 2011

DI SINI BARULAH AKU TAHU V



Barulah aku tahu di sini
Memiliki kuasa itu ujian yang sasa
Sekian ramai hanyut di selut kuasa

Barulah aku tahu di sini
Menggengam status itu persis  duri kaktus
Sekian ramai mendongak langit ditusuk status

Barulah aku tahu di sini
Mempunyai pangkat itu duga bersengat
Sekian ramai tercicir iman disengat pangkat



Barulah aku tahu di sini
Wang boleh membeli maruah
Sekian ramai menjual  iman kerana wang

Ya Rabb!
Pulang dari kota pentadbiran sore ini
Aku melihat diriku tanpa bayang di cermin usang
Sejuta ketakutan mengepung diri
Andai nanti tenggelam di selut kuasa
Andai nanti ditusuk status 
Andai nanti disengat pangkat
Andai nanti melelong iman kerana wang
Nauzubillah……………………………..



Haruskah aku berlari pulang
Meninggalkan medan uji
Atau terus berdiri di sini
Mempertahankan prinsip, amanah, hak
Dan K E B E N A R A N………………………..
Kerana di sini yang benar menjadi terasing
Sendiri……………………………….


ZHARULNIZAM SHAH Z.A
Senja Putrajaya
25072011

3 ulasan:

cikguNae said...

Salam,

Terima Kasih. Sajak ini amat mendalam untuk renungan diri saya...

Betul, amat takut:
Andai nanti tenggelam di selut kuasa, ditusuk status, disengat pangkat, dan melelong iman kerana wang

Semoga kita di bawah pemeliharaanNYA

Mohamadazhan.com said...

salam

sajak yang menarik cikgu, moga jadi pengajaran kpd saya =)

Hello Hello said...

tq

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails