Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Friday, July 23, 2010

MENGENALI KEPIMPINAN AWAL HAMAS; PEJUANG TULEN DI PALESTIN..

Sebelum ini kita telah mengetahui mengapa kita perlu membantu HAMAS dalam perjuangan getir di Palestin. Tulisan kali ini, kita akan cuba menggali tokoh awal yang terlibat dalam perjuangan yang menuntut darah dan nyawa ini.
Antara tokoh-tokoh yang terlibat dengan perjuangan Hamas ini; Syeikh Ahmad Yassin, Dr. Abdul Aziz  Al-Rantisi, Khalid Mesh'al, Mahmoud Zahhar, Ismail Haneyyah, Syeikh Salah Syahadah, Ibrahim Maqadmah, Jamal Mansour, Ismail Abu Shanab, Yahya Ayyash.


1. SYEIKH AHMAD YASSIN
Nama besar yang bisa membuatkan Yahudi tidak lena tidur ini dilahirkan pada 1938 di kampung al-Jora. Cemerlang dalam pelajaran,sukan dan disayangi guru-guru. 1964 menuntut di Universiti Ain Shams Kaherah tetapi tidak menamatkan pengajian kerana dipenjarakan pemerintah Mesir atas keterlibatan dengan Ikhwan Muslimin. Dalam masa yang sama tokoh besar ini menyumbang sebagai pendakwah, pekerja kebajikan, guru bahasa Arab dan pernah menjadi khatib di masjid Gaza. Pernah beberapa kali merengkok dalam penjara Yahudi.
Ogos 1998- rumahnya dirobohkan dan dibuang ke Lubnan
Mei 1989 - berikutan operasi serangan yang membabitkan kematian komando dan tentera Yahudi, beliau telah dipenjarakan dan pada 16 Oktober 1991: Mahkamah Tentera Israel menjatuhkan hukuman penjara 15 tahun ke atasnya.
Ekoran penahanan itu, beliau telah disiksa yang mengakibat lumpuh seluruh badan kecuali bahagian kepala.  sahaja. Di dalam penjara Yahudi, kesihatannya bertambah buruk apabila menghidapi jangkitan paru-paru dan abdomen. Akhirnya pada tanggal 1 Oktober 1997, beliau berjaya dibebaskan melalui rundingan pertukaran tawanan antara kerajaan Jordan dengan rejim Zionis. Walaupun dalam keadaan kesihatan yang buruk, selepas pembebasannya beliau kembali aktif menggerakkan Hamas, terus berjuang menentang Yahudi, apatah tercetusnya Intifadah kedua pada September 2000 kerana Ariel Sharon dan 200 tenteranya telah mencemar Masjidil Aqsa. 
Maka Zionis telah mengambil keputusan untuk  melancarkan operasi membunuh Syeikh Ahmad Yassin. Pada 6 September 2003 rumahnya telah diserang dan beliau terselamat, hanya mengalami kecederaan ringan di tangan kanannya. Namun akhirnya 22 March 2004, semasa perjalanan pulang usai menunaikan solat Subuh berjemaah, Zionis telah melancarkan roket yang mengakibatkan mengalirnya darah syahid Syeikh Ahmad Yassin dan anaknya Abdul Ghani serta empat pejuang yang bersama pada subuh pilu itu di bumi Palestin.  

2. DR ABDUL AZIZ AL-RANTISI
Lahir pada 23 Oktober 1947 di Binaa yang terletak antara Asqalan dan Jaffa. Seorang yang warak, pintar dan cemerlang dalam akademik. lulus cemerlang dalam bidang perubatan di Universiti Iskandariah, Mesir (1972) dan seterusnya ke peringkat sarjana (1976) dengan pengkhususan Peditriasi dan Perubatan Kanak-kanak dan menjadi doktor di Hospital Nasir di kawasan Khan Yunus Beliau antara penggerak awal Hamas iaitu dalam tahun 1987 
Atas keberaniannya menentang termasuk tidak mahu membayar cukai kepada rejim Zionis menyebabkan beliau dipenjara. keengganan tersebut kerana berpegang kepada prinsip 'tidak mengiktiraf penjajahan Israel ke atas Palestin'.  
 Setelah melalui pelbagai kemelut beberapa kali di penjara. Beliau menempuh dunia penjara buat kali ketiga pada 4 Febuari 1988 kerana terlibat dalam pemberontakan subversif dan akhirnya dibebaskan pada 4 September 1990.
Apabila dipenjarakan buat kali keempat, beliau merasa sangat gembira kerana berpeluang satu sel penjara bersama Syeikh Ahmad Yassin. Tokoh dan ikon perjuangan Hamas. Peluang dipenjarakan bersama ini digunakan untuk menghafal Al-Quran. Menulis syair-syair perjuangan. Keluar masuk penjara menjadi mainannya dan sentiasa meneruskan penentangan terhadap Yahudi.

 Lalu akhirnya pada 17 April 2004, beliau menyusul pemergian Syeikh Ahmad Yassin. Darah syahidnya tertumpah di tanah palestin apabila kereta yang dinaikinya dibedil oleh helikopter Apache milik rejim Zionis di jalan Al-Jallaa di Wilayah Gaza.

Demikian dua tokoh utama antara yang terawal mengorbankan jiwa, semangat dan nyawa bagi menghidupkan Hamas. bagaimana pun Hamas tidak pernah tandus dengan kepimpinan berwibawa, ianya akan diteruskan dari semasa ke semasa. Selepas pemergian mereka, Hamas mengambil pendekatan merahsiakan senarai kepimpinannya bagi tujuan keselamatan. Bagaimanapun banyak penganalisis  percaya Ismail Haneyyah antara pemimpin yang kolektif bersama Mahmoud Zahhar dan Sayyid Al-Sayyam. Zahhar antara yang senior akan tetapi pilihanraya yang memberi kemenangan kepada Hamas, dari segi kempen-kempennya diterajui oleh haneyyah. Tidak hairanlah kemenangan itu menyaksikan Ismail haneyyah dilantik menjadi Perdana Menteri Palestin yang baru.

Kemenangan mereka menewaskan FATAH (yang sekular dan menjadi kuda tunggangan Amerika dan Zionis) memberikan impak yang besar dalam perjuangan Hamas. Bagaimanapun rejim Zionis dan Amerika telah memberikan tekanan dari pelbagai sudut termasuk ekonomi dan kezaliman. Walhal kemenangan itu adalah satu yang sah kerana rakyat Palestin telah memilih Hamas sebagai wakil mereka untuk mengurus tadbir Palestin.

BERASASKAN PANDANGAN REJIM ZIONIS SENDIRI ;KEKAGUMAN YAHUDI TENTANG SEMANGAT JUANG/JIHAD HAMAS 

Jeneral Ori Saghi, ( Ketua Shin Bit Unit Perisikan Zionis)
" HAMAS memiliki budaya kerja profesional, kerahsiaan tinggi, pelaksanaan operasi yang berkesan dan menonjol"

Penganalisis rejim Zionis (Komentar)
" HAMAS sudah menghasilkan sekumpulan spesis rakyat Palestin yang baru dan mereka adalah pejuang Palestin yang baru.."

Yaacov Jevri ( Ketua Shabak)
" HAMAS adalah satu-satunya gerakan yang kami gagal menembusinya. ini adalah kekuatan sistem dan disiplin gerakan HAMAS"

Ami Iyalon   (Mantan Ketua Shabak)
" HAMAS adalah ancaman paling bahaya kepada negara Israel  dan juga masa depan negara Yahudi di bumi Palestin"

Shimon Romanh (Pemimpin Shabak)
" Pejuang HAMAS berbeza dengan para pejuang lain di Palestin. Apabila berdiri di hadapan mereka. saudara akan mendapati diri saudara di hadapan orang yang tetap pendirian, gagah dan tidak mudah dikalahkan"

Karmi Gelon ( Ketua Shabak)
" Apa yang menjadikan HAMAS berbeza adalah operasi-operasi yang dilakukan adalah unik dan sukar diduga. HAMAS bangkit dengan segera daripada semua serangan yang ditujukan kepada mereka. Walaupun pelbagai serangan dikenakan ke atas mereka, namun mereka menjadi bertambah kuat.."

Nah! inilah yang membezakan gerakan yang benar-benar berasaskan tauhid dan berjuang kerana Allah berbanding parti-parti yang beraliran sekular. Insyallah pada tulisan akan datang kita akan mmenyingkap semula PERJANJIAN OSLO 1993 yang menjahanamkan tanah Palestin... Insyallah


 


0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails