Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Thursday, May 5, 2011

HAK SETIAP KANAK-KANAK DAN ORANG KURANG UPAYA


HAK SETIAP KANAK-KANAK
Untuk dilahirkan;
Untuk mempunyai nama dan kewarnegaraan;
Gambar hiasan
Untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga dan menyayangi;
Untuk tinggal dalam komuniti dan persekitaran aman dan damai;
Untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan sihat;
Untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri;
Untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah;
Untuk dilindungi daripada penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan dan bahaya;
Untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh kerajaan;
Untuk berupaya mengekspresi pandangan kendiri


EVERY CHILD HAS THE RIGHT
To be born;
To have a name and nationality;
To have a family who will provide love and care;
To live in a peaceful community and wholesome enviroiment;
To have adequate food and a healthy and active body;
To obtain a good education and develop my potential;
To be given opportunities for play and leisure;
To be protected against abuse, exploitation, neglect, violence and danger;
To be defended and given assistance by the government;
To be able to expree my own views

Kanak-kanak di Iraq semasa pencerobohan Amerika


HAK-HAK ORANG KURANG UPAYA

Perkara 5 – Kesamarataan dan tidak berdiskriminasi (Ketidakupayaan dan menjamin mereka yang kurang upaya kesmarataan dan perlindungan undang-undang yang efektif terhadap apa juga bentuk diskriminasi)

Perkara 7 – Kanak-kanak kurang upaya ( dalam semua tindakan, kepentingan terbaik kanak-kanak OKU menjadi satu pertimbangan utama)

Perkara 9 - Kebolehcapaian ( Memastikan semua maklumat, komunikasi, perkhidmatan, kecemasan,  samada dalam apa bentuk seperti bangunan, teknologi, reka bentuk; dalam kata lain dibangunkan, pemantauan, diumumkan selari dengan garis panduan bagi kebolehcapaian  kemudahan-kemudahan dan perkhidmatan terbuka.

Perkara 19 Hidup secara berdikari dan tergolong dalam masyarakat ( Pengiktirafan masyarakat, peluang memiliki kediaman, akses maklumat terkini, perkhidmatan sokongan yang lain.

Perkara 24 Pendidikan (Perkembangan penuh potensi diri, maruah, harga diri, pengukuhan penghormatan, peluang mengakses pendidikan menengah dan rendah secara berkualiti, percuma; hak asas seperti manusia lain;
 pembangunan akademik dan sosial, konsisten dengan matlamat rangkuman lengkap; pembelajaran braille- skrip alternatif, cara-cara agama, format-format komunikasi, kemahiran-kemahiran mobiliti, sokongan rakan sebaya;
pembelajaran bahasa isyarat dan mempromosikan identiti linguistik untuk komuniti bermasalah pendengaran

Perkara 25 - Kesihatan ( kualiti, piawaian penjagaan kesihatan secara percuma atau mampu mereka biayai; penyediaan perkhidmatan kesihatan kesihatan yang hampir dengan komuniti-komuniti mereka sendiri termasuk di luatr bandar; tiada diskriminasi untuk memiliki insurans kesihatan, insurans hayat..

Berikanlah HAK kepada yang BERHAK........  

(TULISAN INI BERASASKAN MAKLUMAT KONVESYEN-KONVESYEN DAN UNDANG-UNDANG YANG MENJAMIN HAK SAMA RATA SEMUA KANAK-KANAK DAN OKU UNTUK KUALITI PENDIDIKAN DI PERSEKITARAN YANG MENYELURUH-UNESCO)


2 ulasan:

cik mas said...

terima kasih atas panduan dan maklumat berguna ni cikgu :)

Mohamadazhan.com said...

salam cikgu

dulu ada juga belajar PK ni, tapi 3 sem saja

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails