Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Saturday, September 10, 2011

KRONOLOGI SEJARAH PENDIDIKAN KHAS DI MALAYSIA


Pendidikan Bermasalah Penglihatan

1926

Pembukaan Sekolah Rendah  Pendidikan Khas (SRPK) St. Nicholas oleh Gereja Anglican di Melaka

1931

SRPK St. Nicholas telah berpindah ke Pulau Pinang


1948

Pembukaan SRPK Princess Elizabeth dengan kemudahan asrama oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di Johor Bahru Pembukaan Institut Berasrama Pusat Latihan Gurney - JKM


1953

Pembukaan Institut Taman Harapan, Pusat Pertanian Temerloh -JKM


1958

Pembukaan Institut Taman Cahaya, Pusat Pertanian, Sandakan - JKM


1962

Rancangan percantuman bagi pendidikan kanak-kanak bermasalah penglihatan di sekolah rendah dan menengah  diperkenalkan


1977

Permulaan Latihan perguruan Khas dalam bidang cacat penglihatan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras


1978

Penubuhan Jawatankuasa Utama Pembentukan Kod Braille Bahasa Melayu untuk mengembangkan Sistem Kod Braille Bahasa Melayu


1983

Pembukaan Sekolah Menengah Berasrama Cacat Penglihatan, Setapak
Pengambilalihan SRPK Princess Elizabeth oleh Kementerian Pendidikan 


1984

Penubuhan Jawatankuasa Kod Braille AI-Quran dan Bengkel Penulisannya bagi tujuan mengembangkan Sistem Kod Braille AI-Quran
Penubuhan Unit Perintis Penerbitan dan Percetakan Braille/ Kerabunan, Kementerian Pendidikan untuk menyediakan bahan-bahan dalam braille khususnya buku teks dan penyenggaraan alatan braille



Pendidikan Bermasalah Pendengaran

1954

Pembukaan kelas pendidikan khas di Jalan Northam, Pulau Pinang


1954

Pembukaan Sekolah Kanak-Kanak Pekak Persekutuan (Rendah dan Menengah), Tanjong Bunga, Pulau Pinang


1963

Pembukaan kelas-kelas Pendidikan Khas Rancangan. Percantuman Cacat Pendengaran oleh Kementerian pendidikan di sekolah rendah dan menengah biasa.Latihan Perguruan Pendidikan Khas Cacat Pendengaran dimulakan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras


1978

Pengenalan Kaedah Komunikasi Seluruh oleh Kementerian Pendidikan untuk menggubal sistem Bahasa Melayu Kod Tangan (BMKT)
Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Komunikasi Seluruh Kementerian Pendidikan Malaysia


1979

Kursus Dalam Perkhidmatan bagi guru-guru yang mengajar masalah pendengaran dalam Bidang Komunikasi Seluruh




1984

Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Kurikulum Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Kementerian Pendidikan Malaysia


1985

Penubuhan Jawatankuasa Kerja Penyelarasan Komunikasi Seluruh, Kementerian Pendidikan Malaysia untuk perkembangan Sistem Kod Buku Pendidikan Islam
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Kod Dasar Agama Islam
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Kod Dasar KBSR Tahap II Bahasa Malaysia Kod Tangan
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Penggubalan Kod Tangan Pendidikan Vokasional dan Teknikal


1987

 Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Shah Alam dibuka.



Program Percantuman/ Inklusif

1962

Bermulanya Program percantuman dan inklusif bagi murid-murid cacat penglihatan.


1988

Kelas Perintis untuk murid-murid peringkat bermasalah pembelajaran dimulakan
.

1993

Tiga orang pelajar inklusif ditempatkan  di Tingkatan 6 Rendah, SM Methodist (Lelaki), Kuala Lumpur


1994

Pembukaan kelas-kelas program inklusif secara projek rintis di 14 buah sekolah di seluruh negara


1995

Bermulanya Program Bermasalah Pembelajaran peringkat menengah


Perkembangan Semasa


1995

Unit Pendidikan Khas dinaikkan taraf sebagai Jabatan Pendidikan Khas di Kementerian Pendidikan Malaysia (kini Kementerian Pelajaran Malaysia)

2008

Jabatan Pendidikan Khas ditukarkan nama kepada Bahagian Pendidikan Khas (BP Khas), Kementerian Pelajaran Malaysia

2010

Proses  Transformasi Pendidikan Khas dimulakan oleh BP Khas dengan menekankan enam teras utama perubahan menjelang tahun 2020.






Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyediakan program khusus kepada kanak-kanak berkeperluan khas di peringkat prasekolah iaitu:
i.                    Program Pendidikan Khas Prasekolah di Sekolah Pendidikan Khas
ii.                  Program Pendidikan Khas Inklusif Prasekolah 

Program Pendidikan Khas Prasekolah di Sekolah Pendidikan Khas 
Program Pendidikan Khas Prasekolah di Sekolah Pendidikan Khas telah dipertingkatkan ke seluruh negara. Prasekolah Pendidikan Khas mempunyai murid bermasalah pendengaran; bermasalah penglihatan dan bermasalah pembelajaran. 

Pada 2010, sebanyak 172 buah program prasekolah telah dibuka bagi kesemua tiga kategori di seluruh negara. Kementerian Pelajaran Malaysia telah menjalankan sebanyak 28 program di Sekolah Khas dan 144 program prasekolah pendidikan khas integrasi masalah pembelajaran di seluruh negara. Terdapat seramai 590 murid pendidikan khas yang mengikuti pendidikan pada peringkat prasekolah integrasi.



2 ulasan:

Anonymous said...

Tak cukup ni, mana sejarah perkembangan masalah pembelajaran. Kena menuntut lagi bang oiiii

Unknown said...

salam saudara, saya ingin membuat kajian tentang pendidikan khas di malaysia. di manakah sumber bagi informasi di atas? harap dapat membantu

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails