PERINGATAN;
SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK
Pendidikan Bermasalah Penglihatan
1926 |
| Pembukaan Sekolah Rendah Pendidikan Khas (SRPK) St. Nicholas oleh Gereja Anglican di Melaka
| |
1931 |
| SRPK St. Nicholas telah berpindah ke Pulau Pinang
|
|
1948 |
| Pembukaan SRPK Princess Elizabeth dengan kemudahan asrama oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di Johor Bahru Pembukaan Institut Berasrama Pusat Latihan Gurney - JKM
|
|
1953 |
| Pembukaan Institut Taman Harapan, Pusat Pertanian Temerloh -JKM
|
|
1958 |
| Pembukaan Institut Taman Cahaya, Pusat Pertanian, Sandakan - JKM
|
|
1962 |
| Rancangan percantuman bagi pendidikan kanak-kanak bermasalah penglihatan di sekolah rendah dan menengah diperkenalkan
|
|
1977 |
| Permulaan Latihan perguruan Khas dalam bidang cacat penglihatan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras
|
|
1978 |
| Penubuhan Jawatankuasa Utama Pembentukan Kod Braille Bahasa Melayu untuk mengembangkan Sistem Kod Braille Bahasa Melayu
|
|
1983 |
| Pembukaan Sekolah Menengah Berasrama Cacat Penglihatan, Setapak
Pengambilalihan SRPK Princess Elizabeth oleh Kementerian Pendidikan
|
|
1984 |
| Penubuhan Jawatankuasa Kod Braille AI-Quran dan Bengkel Penulisannya bagi tujuan mengembangkan Sistem Kod Braille AI-Quran
Penubuhan Unit Perintis Penerbitan dan Percetakan Braille/ Kerabunan, Kementerian Pendidikan untuk menyediakan bahan-bahan dalam braille khususnya buku teks dan penyenggaraan alatan braille |
|
Pendidikan Bermasalah Pendengaran
1954 |
| Pembukaan kelas pendidikan khas di Jalan Northam, Pulau Pinang
|
|
1954 |
| Pembukaan Sekolah Kanak-Kanak Pekak Persekutuan (Rendah dan Menengah), Tanjong Bunga, Pulau Pinang
|
|
1963 |
| Pembukaan kelas-kelas Pendidikan Khas Rancangan. Percantuman Cacat Pendengaran oleh Kementerian pendidikan di sekolah rendah dan menengah biasa.Latihan Perguruan Pendidikan Khas Cacat Pendengaran dimulakan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras
|
|
1978 |
| Pengenalan Kaedah Komunikasi Seluruh oleh Kementerian Pendidikan untuk menggubal sistem Bahasa Melayu Kod Tangan (BMKT)
Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Komunikasi Seluruh Kementerian Pendidikan Malaysia |
|
1979 |
| Kursus Dalam Perkhidmatan bagi guru-guru yang mengajar masalah pendengaran dalam Bidang Komunikasi Seluruh |
|
1984 |
| Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Kurikulum Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Kementerian Pendidikan Malaysia
|
|
1985 |
| Penubuhan Jawatankuasa Kerja Penyelarasan Komunikasi Seluruh, Kementerian Pendidikan Malaysia untuk perkembangan Sistem Kod Buku Pendidikan Islam
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Kod Dasar Agama Islam
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Kod Dasar KBSR Tahap II Bahasa Malaysia Kod Tangan
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Penggubalan Kod Tangan Pendidikan Vokasional dan Teknikal
|
|
1987 |
| Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Shah Alam dibuka. |
|
Program Percantuman/ Inklusif
1962 |
| Bermulanya Program percantuman dan inklusif bagi murid-murid cacat penglihatan.
|
|
1988 |
| Kelas Perintis untuk murid-murid peringkat bermasalah pembelajaran dimulakan . |
|
1993 |
| Tiga orang pelajar inklusif ditempatkan di Tingkatan 6 Rendah, SM Methodist (Lelaki), Kuala Lumpur
|
|
1994 |
| Pembukaan kelas-kelas program inklusif secara projek rintis di 14 buah sekolah di seluruh negara
|
|
1995 |
| Bermulanya Program Bermasalah Pembelajaran peringkat menengah |
|
Perkembangan Semasa
|
|
1995 |
| Unit Pendidikan Khas dinaikkan taraf sebagai Jabatan Pendidikan Khas di Kementerian Pendidikan Malaysia (kini Kementerian Pelajaran Malaysia) |
|
2008 |
| Jabatan Pendidikan Khas ditukarkan nama kepada Bahagian Pendidikan Khas (BP Khas), Kementerian Pelajaran Malaysia |
|
2010 |
| Proses Transformasi Pendidikan Khas dimulakan oleh BP Khas dengan menekankan enam teras utama perubahan menjelang tahun 2020. |
|
|
|
|
|
|
| |
|
Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyediakan program khusus kepada kanak-kanak berkeperluan khas di peringkat prasekolah iaitu:
i. Program Pendidikan Khas Prasekolah di Sekolah Pendidikan Khas
ii. Program Pendidikan Khas Inklusif Prasekolah
Program Pendidikan Khas Prasekolah di Sekolah Pendidikan Khas
Program Pendidikan Khas Prasekolah di Sekolah Pendidikan Khas telah dipertingkatkan ke seluruh negara. Prasekolah Pendidikan Khas mempunyai murid bermasalah pendengaran; bermasalah penglihatan dan bermasalah pembelajaran.
Pada 2010, sebanyak 172 buah program prasekolah telah dibuka bagi kesemua tiga kategori di seluruh negara. Kementerian Pelajaran Malaysia telah menjalankan sebanyak 28 program di Sekolah Khas dan 144 program prasekolah pendidikan khas integrasi masalah pembelajaran di seluruh negara. Terdapat seramai 590 murid pendidikan khas yang mengikuti pendidikan pada peringkat prasekolah integrasi.
2 ulasan:
Tak cukup ni, mana sejarah perkembangan masalah pembelajaran. Kena menuntut lagi bang oiiii
salam saudara, saya ingin membuat kajian tentang pendidikan khas di malaysia. di manakah sumber bagi informasi di atas? harap dapat membantu
Post a Comment