• Program Pendidikan Khas di Malaysia bermula dengan pembukaan Sekolah Rendah masalah penglihatan (SRPK) St. Nicholas oleh Gereja Anglican di Melaka pada tahun 1926
• Di ikuti dengan;
• SRPK (Buta) Princess Elizebeth di Johor, 1948.
• Sekolah Kanak-Kanak Pekak Persekutuan (Rendah dan Menengah), Tanjong Bunga Pulau Pinang 1954.
• Sekolah Khas, Ipoh (1966)
• Sekolah Khas Sarawak (1972)
• Sekolah Khas Melaka (1979)
• Pada tahun 1962 dan tahun-tahun berikutnya Kementerian Pendidikan telah mengadakan rancangan bersepadu untuk menyediakan pendidikan khas bagi pelajar pekak di sekolah-sekolah biasa dan diikuti dengan murid bermasalah penglihatan.
• Unit khas yang dikenali sebagai Unit Pelajaran Khas ditubuhkan di Bahagian Sekolah pada Tahun 1964.
• Kementerian Pelajaran mula mengambil alih beberapa buah sekolah pendidikan khas sebagai sekolah bantuan penuh kerajaan.
• Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979) melalui perakuan 169 merupakan satu titik tolak yang membawa kepada satu penekanan dan tumpuan yang lebih jelas kepada perkembangan Pendidikan Khas di Malaysia.
• 8 Oktober 1987 Y. B. Menteri Pelajaran mengumumkan pelaksanaan Program Pendidikan Khas murid bermasalah pembelajaran ekoran daripada keputusan mesyuarat JPP Jun 1981.
• Selaras dengan penstrukturan semula Kementerian Pelajaran, 1 Oktober 1995, Unit Pendidikan Khas dinaikkan taraf sebagai Jabatan Pendidikan Khas.
• Penstrukturan semula KPM pada tahun 2008, fungsi Jabatan diperkecilkan dan JP Khas ditukarkan kepada Bahagian Pendidikan Khas
• Jabatan ini bertanggungjawab untuk;
• Merancang, mengurus dan menyelaras semua program pendidikan khas rendah dan menengah,
• menentukan pelaksanaan dan peningkatan mutu program pendidikan khas,
• merancang, menyelaras dan pengoperasian dasar-dasar dan peraturan-peraturan dari segi peluang pendidikan yang seimbang, khidmat bantu dan sokongan bagi pelajar pendidikan khas dan dasar pendidikan vokasional pendidikan khas,
• merancang aktiviti dan hal ehwal murid pendidikan khas.
DASAR PENDIDIKAN KHAS
· Akta Pendidikan 1996, Bab 8
· Peraturan-Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 1997
· Keputusan Jawatankuasa Dasar, KPM (JPP, JKP dan Mesyuarat Pengurusan KPM)
· Deklarasi Antarabangsa
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS
• JP Khas menyediakan perkhidmatan kepada murid-murid pendidikan khas:
– masalah pendengaran
– masalah penglihatan
– masalah pembelajaran
Melalui program :
– Sekolah Khas
– Program Pendidikan Khas Integrasi
– Program Pendidikan Khas Integrasi dengan pendekatan Inklusif
- Bidang pendidikan yang ditawarkan di peringkat menengah:
– Bidang akademik
– Bidang vokasional
· Selain daripada itu JPK juga diberi tanggungjawab sebagai penyelaras JP Khas juga bertanggungjawab menguruskan kewangan :
- Jabatan
- 32 buah sekolah Pendidikan Khas
- Peralatan P&P bagi program integrasi (1330)
- Program Pemulihan Khas seluruh negara.
SEKOLAH KHAS
• Kategori sekolah khas
– Bermasalah Penglihatan
– Bermasalah Pendengaran
– Bermasalah Pembelajaran (2004)
• 28 sekolah rendah 4 sekolah menengah
• 10 ditempatkan di sekolah harian biasa
• 23 buah mempunyai kemudahan asrama
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI
Pelaksanaannya
• Sekolah Harian Biasa
• Sekolah Menengah Teknik / Vokasional
[ bagi 3 kategori, bermasalah penglihatan, pendengaran dan pembelajaran ]
Pendekatan Proses Pembelajaran
• Pengasingan
• Separa Inklusif
PENDIDIKAN VOKASIONAL
Sekolah Khas
• 1 buah sedia ada bagi murid bermasalah pendengaran
• 1 buah bagi 3 kategori pemasalahan
Program Pendidikan Khas Integrasi
• Bagi murid bermasalah pendengaran di Sekolah Menengah Teknik / Vokasional
PROGRAM PEMULIHAN KHAS
Program Intervensi 3M ( Jangka Pendek )
• Mengatasi masalah penguasaan 3M di kalangan murid Tahun 4 (Tahun 1999, 2000, 2001 dan 2002) dan murid Tingkatan 1 atau kelas peralihan (Tahun 1999, 2000, dan 2001) menggunakan Instrumen Pengesanan Celik Huruf (IPCH)
• Program Pemulihan Khas Tahap Satu (Jangka Panjang)
• Fokus utama ialah penggunaan Instrumen Penentu Penguasaan 3M (IPP3M) Pembinaan IPP3M ini adalah dalam tiga peringkat, iaitu: IPP3M 1, IPP3M 2 dan IPP3M 3
PROGRAM PRASEKOLAH PENDIDIKAN KHAS
• Satu usaha untuk meminimumkan masalah pembelajaran yang dihadapi oleh kanak-kanak berkeperluan khas semasa memasuki alam persekolahan.
• Program Prasekolah Pendidikan Khas untuk melatih murid berkeperluan khas menguasai potensi diri yang maksimum.
• 28 buah kelas prasekolah telah dibuka di sekolah-sekolah pendidikan khas bermula tahun 2004.
• Bermula dengan 32 buah kelas prasekolah diwujudkan di Program Pendidikan Khas Integrasi pada awal tahun 2005 kini terdapat 108 program semuanya.
Sumber : Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia, Putrajaya.
2 ulasan:
asalamualaikum..en zarul.sye nk minta bantuan mcm mne sye nk dptkan maklumat menyeluruh mengenai pendidikan inklusif berfokus dlm bidang teknik n vokasional? TQ
Saya meminta izin daripada tuan untuk menggunakan artikel tuan ini..sebagai rujukan penulisan saya..Bolehkah saya menjadi rujukan? dan saya akan selitkan nama penulis dari pihak tuan.
Post a Comment