Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Sunday, January 13, 2013

KL112; ANTARA HARAPAN DAN KENYATAAN




            Pagi 12012013 usai Jemaah subuh di surau, saya sudah menerima panggilan dari beberapa sahabat yang ingin turut serta dalam PERHIMPUNAN AMAN KL 112. Perhimpunan kali ini sememangnya mencatat sejarah tersendiri dalam negara tanpa sebarang provokasi, pendeknya paling tepat, boleh dikatakan sifar keganasan. Dibenarkan dan diizinkan oleh pihak kerajaan dan pasukan keselamatan di bawah AKTA PERHIMPUNAN AMAN 2012 (dengan larangan membawa kanak-kanak di bawah usia 15 tahun)  Kami berkumpul di masjid Negara dan melalui sendiri solat dalam keadaan yang agak sesak. Seluruh penyokong PR, NGO, penulis, blogger mahupun orang persendirian hadir untuk melihat, melalui, menilai dan berfikir tentang harapan baru Malaysia serta 'denyut nadi rakyat'.
            Ringkasnya jangkaan umum tentang fakta yang diselindungkan dan diselewengkan sudah boleh diramal apabila ada pihak mengatakan ini PERHIMPUNAN SHAMSIDAR dan kehadirannya tidak melebihi 40 ribu orang. Hakikatnya saksikanlah sendiri gambar-gambar dan video yang dimuatnaik ke dalam laman portal, blog, video yang berada di internet.
 Saya kira sudah sampai masanya semua pihak berfikir secara bijaksana. Saya dapat mendengar ucapan pemimpin PR yang berucap dari Tuan Haji Mohamad Sabu, Lim Guan Eng, Tuan Guru Haji Hadi Awang sehinggalah DS Anwar Ibrahim. Lalu secara jujurnya tidak semua saya kira ucapan itu dapat diterima secara lolos tanpa disaring pada pemikiran kita dan kiranya rakyat memberi mandat kepada PR, saya kira PAS perlu dominan dalam memastikan segala keamanan, kelebihan dan kelangsungan hak Melayu Islam di negara kita sentiasa terpelihara. (saya tetap dengan prinsip saya seperti surat terbuka yang pernah saya tuliskan kepada DS Najib dan Tuan Guru Haji Hadi Awang klik di sini )
            Sementelah DS Anwar kelihatan begitu yakin dengan pidatonya seolah-olah  memperoleh kemenangan PRU 13 dengan menjanjikan perkara berikut;
Tiada rasuah dan rompakan wang rakyat
Hari ini memang esok harga minyak diturunkan
Tol dihapuskan
PTPTN dihapuskan
Isu Bahasa Melayu
Ini termasuklah penyelewengan yang dibangkitkan terhadap kepimpinan BN (Saya tidak mahu menulisnuya di sini sebaliknya carilah sendiri video ucapan DS Anwar tersebut di internet dan jawablah dengan fakta dan kejujuran!)
  
 Namun untuk isu Bahasa Melayu, saya kira kerajaan telah mengambil langkah yang baik melalui KPM dengan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI)   
Saya tidak berani mengatakan janji DS Anwar ini retorik politik atau bukan retorik. Namun sekiranya PR beroleh mandat dan perkara ini tidak dilakukan, saya kira PR telah menipu kehadiran rakyat yang sanggup mengorbankan wang, masa, tenaga dan pelbagai pengorbanan meninggalkan keluarga dan datang dari seluruh pelusuk tanah air.
Dari satu sudut lain, saya kira sudah sampai masanya tuntutan ini didengar dan dijawap dengan bijaksana dan disusuli dengan tindakan agar rakyat tidak terus berprasangka dan meragui sistem pilihanraya dan beban kos sara hidup (isu tol dan harga minyak; kerana Malaysia adalah negara pengeluar minyak). Bukan mengeluarkan dakyah mengarut seperti PERHIMPUNAN SHAMSIDAR di media pro. Rakyat sudah boleh menilai kerana hari ini rakyat tidak lagi bergantung kepada media tradisional.
(Insyaa Allah! Dihasilkan secara tulus dan jujur! Tulisan ini adalah pandangan peribadi; ianya tidak mewakili majikan, keahlian parti politik mahupun jawatan penulis)

GAMBAR SEKITAR KL112 DARI LENSA PENULIS SENDIRI (Tiada editing atau superimpose).   
























































0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails