Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Saturday, January 5, 2013

SIRI 2 KEMBARA MEMALI (Menggali kebenaran yang tertimbus) - Siapakah Yang memujuk As Syahid Ibrahim Libya menyerahkan senjata dan senjata apakah yang dimiliki oleh As Syahid Ibrahim Libya?.




            20122012
Selesai makan, kami naik ke Masjid Parit Panjang. Tujuannya mahu solat. Di sini bertemu seorang lelaki dengan mesra menyambut kami. Bertanyakan dari mana. Lelaki itu namanya Haji Yaakob. Pabila saya menceritakan niat sebenar kami ke mari. Dia memberikan respon yang cukup memberangsangkan dan meminta saya bertemu imam masjid Parit Panjang. Haji Yaakob memaklumkan semasa kejadian itu dia bertugas sebagai tentera di Taiping.
Masjid Omar Zuhdi (Guru As Syahid Ibrahim Libya) bersetentang dengan arah kubur Parit Panjang
            “Tuan Imam ada masa peristiwa tu, Cuma dia tidak di pondok arwah ustaz Ibrahim” Kata Haji Yaakob. Kenyataan itu membuatkan hati saya kembang seperti teruna dara mengenal cinta pertama.
 
Saya akhirnya diperkenalkan kepada Tuan Imam Haji Abdul Wahab bin Hasan berusia 74 tahun.

Matanya merenung mata saya, kemudian merenung jauh ke arah pusara As Syahid Ibrahim Libya. Ada kesayuan dari air mukanya. Sememangnya dari masjid ini boleh dilihat selepas seberang jalan, tanah lapang bersebelahan Petronas, sebelah hadapan sedikit di situlah tanah perkuburan Parit Panjang.

“Ustaz Ibrahim takde apa pun.”

            Lambat dan lembut Haji Abdul Wahab bertutur. Memandang wajah saya, kemudian mengalihkan matanya kepada pena dan buku catatan saya. Kata-katanya saya rakam melalui penulisan. Walaupun perkembangan teknologi yang pantas, kebanyakan orang lebih suka menggunakan rakaman audiovisual. Saya lebih gemar melalui penulisan.    
Haji Yaakob berbaju biru dan Tuan Imam Haji Abdul Wahab bin Hasan

“Dua minggu sebelum kejadian, saya dengan arwah ustaz Zahari Abdul Razak! Masa tu Ustaz Zahari pesuruhjaya PAS Kedah! Kami pujuk Ustaz Ibrahim serah senjata!” Ceritanya lambat.

Kata-kata ini membuatkan dahi saya berkerut. Menurut catatan KERTAS PUTIH MEMALI yang dikeluarkan oleh pihak kerajaan As Syahid Ibrahim Libya dituduh memiliki senjata api dan Madrasah di Memali dikatakan ada kubu. Apakah benar Ustaz Ibrahim memiliki senjata dan menentang kerajaan menggunakan senjata?

“Banyak ke senjatanya Haji?” Tanya saya juga dalam keadaan setenang mungkin.

Segera di jawabnya soalan itu dengan gelengan kepala. Lambat tetapi pandangannya  menyentuh perasaan.

“Senapang patah biasa jaa! Satu laras je! Senapang tu pun sudahnya serah pada Polis!” Jawapnya dengan loghat Kedah. Saya mencatat agak laju segala buah butir yang keluar dari mulut Haji Abdul Wahab. Melihat pena di tangan saya berhenti mencatat, dia menyambung lagi.

“ Dok bohong kalau kata takde senjata! Parang, pisau tu ada la masa kena serang. Itu senjata orang kampung! Senjata api takdak ahh!” Tuturnya lagi.

Saya berfikir secara logik. Semestinya  ada parang dan pisau. Keperluan asas penduduk kampung. Saya sendiri sebagai anak kampung ada menyimpan parang bersarung yang dibawa semasa pergi memancing. Bayangkan tempat ini pada tahun 1985, tentu hutannya masih tebal. Hingga hari ini pun jika anda ke Parit Panjang mahu pun Memali, hutannya masih tebal.

“Kata ada kubu di Memali, macam mana Haji! Ada?” Soal saya melihat dia merenung jauh.
Sekali lagi dia menggelengkan kepala. Sayu yang belum terusir di wajahnya (kenyataan memali ada kubu berdasarkan catatan KERTAS PUTIH MEMALI oleh pihak kerajaan)

“ Ustaz Ibrahim takde apa pun. Ilmu agama dia ajaa! Pengaruh dia kuat laa! Dia cakap orang ikut! Masa tu ramai yang ikut dia!” Haji Abdul Wahab menambah lagi.
Lelaki berjubah ini bernama Ustaz Fakhrul Razi Guru Maahad Tahfiz Yayasan Al- Huffaz. Jasa baiknya kami pulangkan kepada Allah untuk membalasnya baik di dunia mahupun akhirat.
Selepas mengumpul maklumat tersebut. Haji Abdul Wahab pulang dan Ustaz Fakhrulrazi sudah berdiri menanti saya. (Ustaz Fakhrulrazi mengusahakan sebuah pusat tahfiz Al-Quran di sini. Nombor telefonnya diberikan oleh Ustaz Sukiman yang bertugas sepejabat dengan saya)

           Sementara Haji Yaakob mengambil nombor telefon saya dan memaklumkan akan membantu
mempertemukan saya dengan Ustaz Harun Bin Mat Isa yang mengajar di Yayasan Qariah di Kupang, 
mangsa yang terlibat dan ditembak. ( Khabarnya masih berbekas dan ada kesan tembusan peluru di 
tubuhnya)

Kami berpisah setelah Ustaz Fakhrulrazi memberikan nombor dan alamat tempat rumah tumpangan untuk kami bermalam nanti. Selepas itu saya menuju ke Kupang yang kira-kira 30 minit perjalanan dari Parit Panjang.    

Insya allah!
Bertemu SIRI 3 KEMBARA MEMALI (Menggali kebenaran yang ditimbus)
- Gangguan mistik untuk kami sekeluarga di Kupang & Bertemu Tuan Guru Haji Salleh Musa. Mengapa As Syahid Ibrahim Libya tidak dikebumikan di Memali sebaliknya di Parit Panjang. Siapakah beberapa individu penting yang mempertahankan jenazah As Syahid Ibrahim tidak perlu dimandi dan dikapan kerana syahid.?










0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails