Penyelaras Pendidikan Khas itu pemimpin yang menentukan corak jatuh bangun, hidup mati, segar layu iklim Pendidikan Khas di sesebuah sekolah. Terima kasih kepada penyelaras yang memiliki buku KEPIMPINAN DAN PENGURUSAN PENDIDIKAN KHAS. Walau saya telah menulis dalam bab 4 di bawah tajuk PENYELARAS PPK (PROGRAM PENDIDIKAN KHAS) YANG EFEKTIF) di dalam buku tersebut. Masih wujud situasi soalan daripada Penyelaras tentang mendepani cabaran dan mengharungi liku-liku berkaitan ketidaksefahaman dengan ahli-ahali panitia Pendidikan Khas
Penyelaras harus memahami bahawa cabaran memimpin walaupun satu organisasi yang kecil, tetap akan diselangi dengan dugaan, ujian dan cabaran yang boleh datang dalam pelbagai bentuk. Situasi tersebut boleh wujud dalam bentuk berikut:
2. Ketidaksefahaman antara Penyelaras dengan ahli-ahli pantia
3. Ketidaksefahaman antara guru-guru Pendidikan Khas dengan guru-guru aliran perdana
4. Ketidaksefahaman antara sesama guru-guru Pendidikan Khas.
5. Ketidaksefahaman guru-guru PK lama dengan guru-guru PK baru
5. Ketidaksefahaman antara Penyelaras dengan PPM
6. Ketidaksefahaman antara guru-guru PK dengan PPM
7. Ketidaksefahaman antara PPM dengan PPM
Menerima atau menolak, saya tidak menuduh kesemua perkara di atas berlaku di sesebuah sekolah yang wujud Program Pendidikan Khas. Cuma paling tidak antara 7 perkara yang disenaraikan di atas, salah satunya pasti wujud di sesebuah sekolah
Sesuatu yang perlu difahami biasanya konflik ini muncul berdasarkan pengalaman adalah berasaskan perkara berikut;
1. Kelemahan dalam komunikasi
2. Kegagalan pihak yang tidak terlibat dengan Pendidikan Khas memahami konsep Pendidikan Khas
3. Kegagalan pihak pentadbir memahami konsep Pendidikan Khas
4. Perbezaan pendapat dan idea berkaitan pengurusan mahu pun pelaksanaan sesuatu projek.
5. Segelintir kes berkaitan permasalahan peribadi atau bersifat individu yang dibawa secara emosional.
6. Terdapat konflik yang membabitkan kepentingan peribadi ( saya tidak akan mengulasnya, cuma secara dasarnya ketidakadilan pengagihan tugas,
Penyelesaiannya telah saya letakkan di dalam buku saya (KDPPK) dalam bab 4. Cuma dalam banyak keadaan bagaimanakah kaedah masalah itu diatasi tentunya berbeza. Penyelaras manusia biasa, setiap individu tentunya punya potensi dan personaliti yang berbeza. Harus diambil sebagai peringatan sekiranya sesuatu kepimpinan mengambil terlalu banyak masa dan kaedah untuk menyelesaikan konflik, maka mereka yang terlibat akan gagal membangunkan program dengan berkesan. Ini kerana idea dan masa untuk membangun program telah digunakan untuk menyelesaikan masalah yang wujud. Seboleh mungkin konflik cuba dielakkan. Sayangnya dalam banyak situasi konflik tetap hadir tanpa diduga.
Komunikasi merupakan kunci. Pun dalam banyak keadaan terdapat juga kes Penyelaras telah beralah dan berkomunikasi dengan baik namun ada segelintir kelompok guru baru yang penuh dengan keegoan dan merasa diri 'pandai' dan 'serba betul' (Maaf! bukan semua, terdapat segelintir berdasarkan pengalaman peribadi dan pertukaran pendapat dengan guru-guru yang telah lama berkecimpung dalam Pendidikan Khas) . Saya tidak melabelkan perkara ini kepada semua. Bukan kerana setitik nila rosak susu sebelanga. Cuma apa yang dikesan sekiranya mereka bukan opsyen penuh, datang dari pelbagai kelulusan kemudian ditakdirkan mengajar anak-anak khas ini. Seharusnya mereka perlu membawa diri, imej, semangat, kesungguhan untuk PK. Misalnya seseorang yang berkelulusan akaun, pengurusan perniagaan, teknikal dan lain-lain, kamu bukan lagi sebagai arkitek atau akauntan dan sebagainya tetapi seorang guru Pendidikan Khas yang perlu menggunakan segala ilmu yang dimiliki untuk anak-anak khas ini. Berdasarkan pengalaman juga, diucapkan tahniah kepada guru-guru baru yang dapat bertugas dengan baik dan cemerlang sehingga mengatasi prestasi guru-guru senior walaupun bukan datang dari opsyen Pendidikan Khas. Jangan pudarkan semangat anda! terus berjuang dan membantu memperkembang potensi diri anak-anak khas ini...
Bagi Penyelaras mental dan emosi harus kuat. Cara mudahnya buat segala keputusan di dalam mesyuarat. Pastikan minit dicatat oleh setiausaha. Sesuatu yang digerakkan berdasarkan keputusan mesyuarat harus dilaksanakan oleh ahli-ahli panitia samada mahu atau tidak. Minit mesyuarat dianggap dokumen rasmi yang diterima hingga ke peringkat tertinggi. Cuma pastikan segalanya diuruskan mengikut keputusan bersama dan saksama serta adil.
Selesaikan segalanya sebaik mungkin. Bersedia jika ditentang atau perbezaan pendapat tentang program dan projek. Bersifat terbuka sekiranya idea itu baik untuk anak-anak khas. walaupun datangnya dari guru-guru yang baru setahun jagung, terimalah idea itu dengan lapang dada. Ingatlah keutamaan kita murid-murid PK, murid-murid Pk, murid-murid PK dapat ke tahap yang lebih baik potensi individunya. Cuba selesaikan setiap masalah secara dalaman dahulu. Jangan digembar-gemburkan kepada guru-guru aliran perdana. Jika ini berlaku hanya melambangkan kelemahan Pendidikan Khas itu sendiri. Bukan orang lain.
Selesaikan segalanya sebaik mungkin. Bersedia jika ditentang atau perbezaan pendapat tentang program dan projek. Bersifat terbuka sekiranya idea itu baik untuk anak-anak khas. walaupun datangnya dari guru-guru yang baru setahun jagung, terimalah idea itu dengan lapang dada. Ingatlah keutamaan kita murid-murid PK, murid-murid Pk, murid-murid PK dapat ke tahap yang lebih baik potensi individunya. Cuba selesaikan setiap masalah secara dalaman dahulu. Jangan digembar-gemburkan kepada guru-guru aliran perdana. Jika ini berlaku hanya melambangkan kelemahan Pendidikan Khas itu sendiri. Bukan orang lain.
Namun ahli-ahli panitia juga perlu bertimbang rasa, bertolak ansur, memahami dan sesama membantu dalam setiap konflik yang berlaku. Ketepikan permasalahan yang bersifat peribadi. Jangan campur adukkan dengan urusan kerja. bersikap profesional. Memang seperti kata pepatah 'sedangkan lidah lagi tergigit'. Semua pihak harus memahami bahawa kita bekerja dan berurusan dengan manusia (bukan mesin, jika rosak mudah diketuk, dibaiki, dipatri dll). Punya akal, perasaan, sifat sensitif, cara berfikir yang berbeza. Sebaiknya kawallah perasaan, jika perkara-perkara remeh dan kecil, usahlah diambil serius. Lupakan sahaja. Ingatlah kita tidak akan dapat membina kota yang besar jika kita terlalu sibuk memikirkan perkara yang kecil........
Tulisan ini diharap tidak menyinggung atau mengguris mana-mana pihak. Ya! 'memang berkata benar itu pahit!. Semuga semua pengunjung yang terbabit dengan dunia Pendidikan Khas membaca tulisan ini dengan terbuka dan lapang dada. Insyallah saya hanya menulis secara telus, tulus kerana Allah dan RasulNYA. Ingatlah kita dibayar gaji oleh rakyat Malaysia kerana adanya anak-anak khas ini. Peganglah satu prinsip bahawa tidak mudah untuk memuaskan hati semua orang. Rasulullah saw yang diutus membawa kebenaran juga ditentang begitu hebat, apatah lagi penyelaras, pemimpin kecil yang penuh dengan kelemahan dan bersifat pinjaman. Insyallah berjumpa lagi jika ada kekuatan minda, kesihatan, keupayaan untuk menulis anugerah Allah di bawah label PENDIDIKAN KHAS...........
1 ulasan:
Salam.
Penyelaras adalah pemimpin dan juga orang tengah antara pemimpin teratas dgn guru2 PK.... Tanggunjawab bukan semua org mampu pikul dan mahu pikul... komited, perancangan dan peluang serta kerjasam semua pihak... antara item2 yang penting dalam hubungan organisasi ini.... :-)
Post a Comment