Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Tuesday, November 23, 2010

HARI-HARI TERAKHIR AS-SYAHID IBRAHIM LIBYA; MEMALI, KEADILAN YANG TERTANGGUH

Apa yang dapat disembunyikan lagi. Pejuang kebenaran pasti mati tetapi kebenaran tidak akan mati. Memali adalah bukti yang paling ampuh. Sekalipun propaganda dan dakyah dimainkan puluhan tahun silam ketika pemerintah terlalu kukuh untuk digugah. Namun hari ini tiada lagi rahsia yang dapat dikambus. Dosa-dosa yang tidak dapat diselindungkan lagi. Keadilan yang tertangguh. Maklumat tentang memali begitu bersepah di sana sini baik melalui buku, apatah lagi internet



MENGENALI AS-SYAHID IBRAHIM LIBYA

Beliau merupakan seorang pemidato semenjak zaman persekolahan iaitu pernah hingga ke peringkat negeri Kedah dan Perlis semasa bersekolah menengah. Pernah menjadi ketua pelajar dan aktif dengan sukan sepak takraw. Pernah menuntut di Nilam Puri, kelantan. Melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi di Ulum Deoband, India Kemudian ke Universiti Al-Azhar, Melewati beberapa negara untuk pengajian dan pengalaman samada secara formal mahupun tidak formal Kaherah, Mesir, Pakistan. Memiliki ijazah Sarjana Muda Syariah. Beliau menentang hokum ISA Akta Keselamatan Dalam Negeri yang diperkenalkan pada tahun 1960 dan telah menyeret lebih 4000 orang mangsa ke penjara politik dengan alas an mengganggu kententeraman awan atau mengancam keselamatan Negara. Beliau mengasaskan Madrasah Islahiah Diniah pada 4 Jun 1978 atas tanah yang diwakafkan oleh Mohammed Zain Ahmad di kampong Memali. Seorang pendakwah, pendidik dan pejuang kebenaran tulen yang akhirnya menemui syahid. Ibrahim Libya bertunang dengan Solehah pada tahun 1969 dan kemudiannya mendirikan rumah tangga pada tahun 1974.



Petang 18 November 1985,
Maklumat tentang kehadiran polis dan sekatan jalan raya giat dijalankan. Ini kerana telah beberapa kali usaha untuk menangkap dan menahan Ibrahim Libya dan semuanya berakhir dengan kegagalan. Sehingga malamnya tiada sebarang tindakan, Cuma kehadiran polis yang semakin ramai dari semasa ke semasa.

Maghrib - Usai solat Maghrib kuliah  masih dilaksanakan seperti lazimnya. Tiada nada cemas dari riak ustaz Ibrahim Libya dan anak-anak buahnya juga tenang. Berita tentang rumah Ustaz Ibrahim Libya dikepung polis tersebar begitu pantas. Tiada arahan melawan daripada Ustaz Ibrahim Libya sebaliknya semuanya biasa-biasa sahaja walaupun rumahnya dibanjiri semakin ramai penduduk kampung. Selesai kuliah, mereka menjamu nasi kawah. As-Syahid Ibrahim Libya pada malam itu tidak makan bersama Solehah sebaliknya makan bersama dengan anak-anak muridnya. Malam itu mereka tidak begitu berselera kerana di luar rumah sudah siap siaga pasukan Polis, Unit PPH dan lain-lain. Selepas makan ada yang berbual-bual, ada yang meneruskan ibadat dengan membaca Al-Quran dan lain-lain.

Solehah pada malam itu membaca Surah Yasin. Suaminya ada mengingatkan dan berpesan tentang perlunya kesabaran dalam perjuangan mempertahankan dan menegakkan kesucian Islam. Pada malam itu juga dilihatnya wajah suaminya itu kelihatan bercahaya. Kerap kali sudah dia mendengar permohonan suaminya dan sering terletus di bibirnya ingin mati syahid. Malam itu Solehah menghabiskan masanya dengan membaca Al-Quran.

 19 November 1985
 Solat subuh berjemaah dan kuliah dilaksanakan seperti biasa. Solehah mengingati kata-kata suaminya “ Jika sampai masanya kamu terpaksa berdepan dengan perjuangan yang memerlukan pengorbanan darah dan nyawa, jangan ada antara kamu yang memalingkan tumit-tumit kamu ke depan (lari) kerana jika mati ketika lari itu, maka kamu telah tempah salah satu tiket ke neraka”
Salah seorang daripada anak buah Ibrahim Libya memaklumkan, melihat trak polis, PPH, FRU terlalu ramai dan menuju ke tempat mereka.
7.30 pagi – Kawasan rumahnya dipenuhi anak-anak buah suaminya dan orang-orang kampung. Solehah mendukung erat Syuhada anak bongsunya. Hatinya diterpa bimbang, sesuatu yang tidak diingini berlaku.
8.00 pagi – Pembesar suara digunakan meminta penduduk kampung bersurai. Namun arahan itu tidak semudahnya dipenuhi oleh anak-anak buah suaminya. Kaum lelaki menyahutnya dengan laungan takbir. Solehah bersama kaum muslimat juga bertakbir. Dalam pada itu dari arah hadapan dalam kelompok orang ramai muncul kereta perisai.  Dikelilingi anggato polis yang lengkap bersenjata api. Orang-orang kampung pula tidak berganjak sebaliknya juga siap siaga dengan hanya bersenjata buluh, kayu, parang dan lastik.  
Kesemuanya tekad untuk tidak menyerah dan diiringi laungan takbir, mereka tetap tidak mengalah. Akhirnya gas pemedih mata dilepaskan. Orang ramai bertempiaran. Solehah memangku Syuhada yang sesak nafas. Ada kanak-akanak yang pengsan.
Tidak lama selepas itu terdengar bunyi tembakan dari arah jalanraya menuju ke arahnya. Kelihatan Cikgu Shafie (Guru di sekolah menengah Siong) yang baru beberapa bulan berkahwin dan beliau merupakan anak murid Ustaz Ibrahim.
Jam 1.00 tengahari; terdengar bunyi tembakan bertubi-tubi. Mereka benar-benar telah diserang. Orang-orang kampung bertempiaran menyelamatkan diri. Meniarap, bawah bangsal tempat memasak, pondok kecil dalam kawasan rumahnya, di balik pokok durian dan lain-lain. Solehah berlari ke bawah rumah dan ramai muslimat berkumpul disitu. Tidak lama kemudian terdengar lagi bunyi tembakan. Kali ini lebih dhasyat dari yang awal. Pekak rasanya telinga. Bunyi tembakan itu seperti terlalu hampir dengan mereka. Kemudian terdengar laung ”Ustaz Man kena tembak!” ”Ustaz Man kena tembak” Solehah segera mendapatkan suaminya itu. Solehah sendiri tidak mengerti mengapa airmatanya tidak mengalir.
” Sudah sampai apa yang abang doakan selama ini, Bersyukurlah, mengucaplah.”
”Abang kena apa?” Suaminya bersuara
”kena tembak” Jawap Solehah ringkas.
”Alhamdulilah” Kata-kata terakhir dari As-Syahid Ibrahim Libya.
Akhirnya terus membisu. Solehah meraba bahagian dada suaminya itu. Ada darah yang membuak kesan temabakan. Begitu juga di paha kiri, darah mengalir deras.
Turut berada di situ ibu mertuanya. Ibu kepada Ustaz Ibrahim mengusahakan beberapa helai daun dan ditampalkan di paha anaknya itu. Namun Ustaz Ibrahim sudah tidak bergerak lagi. Dia kelihatan seperti orang yang tidur dan badannya lembut dan terasa panas.
Solehah membelai lembut rambut suaminya dan dikejutkan suara lantang beberapa lelaki
”Serah diri!, angkat tangan!”  
Solehah mengangkat wajah , mendongak beberapa anggota polis menghalakan muncung senapang kepadanya. Keadaan itu membakar semangatnya dan dipeluknya suami yang terkulai.
”Cepat serah diri. Kalau tidak kami tembak!” Gertak salah seorang anggota polis.
Solehah merenung tajam.
”Tembaklah” Laungnya dengan semangat.
Solehah akhirnya mengangkat tangan menyerah diri.  Diarah bergerak ke arah trak polis yang berada berdekatan laluan  pintu masuk kawasan rumahnya. Solehah melihat ramai juga tubuh orang kampung yang bergelimpangan di atas tanah. Dia tidak pasti masih bernyawa atau telah syahid.
Ramai juga kaum lelaki yang ditahan. Mereka dipukul dengan buntut senapang, disepak, ditampar. Hatinya bertambah pilu apabila dalam kelompok itu ada adiknya sendiri, Din yang sudah tidak berbaju.
Tidak berapa jauh dari situ Terdsapat deretan kaum lelaki lagi yang diarah meniarap. Beberapa orang anggota polis memijak dan berjalan di atas badan mereka, keadaan itu tidak ubah seperti zaman komunis. Namun tidak terdengar suara lolong kesakitan daripada mereka yang disiksa sedemikian rupa.

”Ya Allah tetapkanlah iman kami. Berilah pertolonganmu pada kami ini. Jauhilah kami dari segala kejahatan manusia” Solehah berdoa di dalam dirinya.


“ Yang wajib kita perjuangkan ialah Islam, bukan bangsa. Perjuangan bangsa ialah perjuangan taghut yang nabi tidak mengaku umat. Apalagi kerajaan yang zalim yang tidak menghukum dengan hokum Allah, memakai undang-undang otak manusia. Sebab itu jika mereka mati di dalam perjuangan bangsa, Nabi tidak mengaku umat”
(Petikan ucapan As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya; 1985)

“Daripada hidup bercermin bangkai, lebih baik mati bergalang tanah.”



“Apa dosa Ibrahim Libya? Beliau hanya mahu negeri ini ditadbir secara Islam, undang-undang negara ini dijalankan secara Islam. Beliau bukan penjenayah, apabila polis meminta dan menarik balik lesen senjata api, beliau menyerahkan kembali senjata api. Ini bukti beliau bukalah penjenayah. Memali adalah pembunuhan beramai-ramai... mereka dizalimi, dan ini adalah untuk melengkapkan syarat kepada kumpulan Islam, sebagaimana Firman Allah, ’Mereka berjuang (berjihad) pada jalan Allah tanpa menghiraukan celaan orang-orang yang mencela’ (Al-Maidah;54)
(Ucapan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang selepas peristiwa Memali; 1985)

 ”Pembayaran pampasan oleh pihak kerajaan tidak harus dianggap penyelesaian terhadap kejadian berdarah Memali. Dia dituduh membawa ajaran sesat, dituduh macam-macam yang memburukkan dia. Jadi kerajaan mesti mengumumkan, kerajaan mesti membetulkan semua tuduhan, menagatakan mereka ini (para syuhada) membawa ajaran sesat. Jika tidak, sejarah akan terus meletakkan Ustaz Ibrahim sebagai pembawa ajaran sesat, penentang dan sebagainya. Jika perkara ini tidak diperjuangkan untuk mengadakan pembetulan dan makluman semula, sejarah dan generasi depan akan terus mengulang tuduhan itu terhadapa para syuhada dan peristiwa tersebut. Bukan sahaja tuduhan terhadap peristiwa itu perlu diperbetulkan malah kerajaan mesti menghentikan dan membetulkan semua tuduhan yang dibuat terhadap mana-mana pihak dalam peristiwa Memali.”
(Petikan kata-kata Sasterawan Negara; A. Samad Said; 14 Mac 2010)  

(Insyallah kita akan bertemu di siri 2  MEMALI, KEADILAN YANG TERTANGGUH)

11 ulasan:

Mohamadazhan.com said...

salam sahabat, dosa2 UMNO kepada umat Islam sebenarnya terlalu byk. Umno masih merasakan merekalah pejuang kemerdekaan dan keamanan negara. entri yang berilmu, moga Allah merahmati :)

FarizaKhairil said...

Ya Allah...

the collector said...

allahhuakbar.............tidak dapat menahan sayu dihati....bila dikenang...perasaan benci datang bertamu......

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

Tiada kata yang mampu diungkapkan ketika membaca entry tuan.... kelopak mata tiba2 terasa panas dan terasa diri terlalu kerdil dibandingkan mereka.... Ketika kejadian, aku masih tidak mengerti erti perjuangan mereka.... mulianya mereka di sisi Allah..

atieaizam said...

Baru-baru ni saya melihat ramai orang menghala ke Memali.. ketika itu saya di rumah mertua di Bongor.. kata mereka ada sambutan memperingati Sejarah Memali.. saya kurang memahami cerita Memali yang sebenar sehingga saya membaca coretan ini dan seterusnya.. sayu dengan pejuangan mereka yang mati syahid. Moga satu hari nanti keadilan dapat ditegakkan. Allahuakbar!

zul said...

alhadulillah....mereka telah menerima anugerah yang paling agung iaitu "Syahid". tidak semua org berpeluang untuk merebut peluang tersebut..

Shukri said...

jazakallah khairan jaza.. saya tidak pernah kenal ustaz ibrahim libya dan kisah memali walaupun nama beliau seringkali di sebut TGNA. sekarang saya mula memahami. terima kasih.

Anonymous said...

kematian seseorang walaupon syahid bkn untuk dikenang dan diratapi,tetapi harus dijadikan pelajaran yg berguna....dan jadilah orang yang tidak berdiam apabila islam dihina!...

jenglot said...

br sy pham psal memali yg di sebut oleh allayarham
Ustaz Fadzil Noor

Anonymous said...

Janganlah kamu menyangka orang yang terbunuh pada jalan Allah itu mati...bahkan mereka hidup dan mendapat rezeki dari Tuhan mereka.....Takbir!!!

Anonymous said...

ya allah. menitis air mata ku bila membacanya

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails