Alhamdulilah! Diizinkan Allah kita terus bersama mendidik, menyayangi dan memperjuangkan nasib anak-anak khas mengikut apa yang diamanahkan kepada kita. Insyallah.
Saya teruja untuk menulis tentang perancangan lima tahun Pendidikan Khas, apabila datangnya soalan daripada seorang guru muda yang diamanahkan menjadi Penyelaras Pendidikan Khas di sebuah sekolah.
Soalannya “ Cikgu!, Untuk bangunkan Pendidikan Khas sekolah kita selain perancangan startegik, apakah perancangan lain cikgu!”
Saya tidak puas menjawab persoalannya melalui panggilan telefon kerana tidak dapat menunjukkan contoh sebenar dan target yang dikehendaki.
Bagaimanapun diingatkan, segala perancangan hanya akan tinggal perancangan sekiranya tidak disusuli dengan tindakan yang cemerlang.
Menjawab soalan tersebut tentu sekali seorang Penyelaras perlu menyediakan perancangan 5 tahun untuk target membangunkan Program Pendidikan Khas di sekolah yang diamanahkan. Pernahkah anda menghasilkan Rancangan 5 tahun sepanjang menggalas tanggungjawab sebagai Penyelaras Pendidikan Khas/GPK Pendidikan Khas?. Terpulang.
Pemimpin yang cemerlang akan melihat jauh ke hadapan dan bukan merancang untuk esok tetapi telah menyusun segala targetnya untuk beberapa tahun. Insyallah.
Saya bersyukur kerana semasa di bawah pentadbiran Tuan Haji Ayob Bin Jantan (Pengetua Cemerlang; Penulis buku’Pengetua Yang Efektif’), beliau menekankan perancangan lima tahun.
Apakah kriteria yang perlu difikirkan oleh seseorang Penyelaras untuk menghasilkan program 5 tahun;
- Logik dan munasabah mengikut keperluan dan kemahiran guru beserta keperluan murid-murid serta iklim sesebuah sekolah.
- Sesuai dengan sumber kewangan. (Bagaimanapun sumber kewangan, Penyelaras wajib menyediakan kertas kerja untuk memohon sumbangan pihak luar;- Ahli Parlimen, DUN, Pembekal buku, Syarikat-syarikat Swasta, dll)
- Berani dan ada kesungguhan. Bersedia menghadapi segala rintangan dan cabaran bagi memastikan apa yang dirancang terlaksana.
- Keupayaan membangun projek merentasi P & P Bijak menyusun program dengan merentasi kurikulum. Sebagai contoh jika kita membina kelas Pertukangan, ertinya merentasi P & P seperti kemahiran mengecat, memotong kayu dll dimasukkan ke dalam RPI dan dianggap kemahiran yang diserapkan kepada murid.
Tanpa berselindung, di sini saya berikan contoh terbaru yang dihasilkan untuk membangunkan SMK Buloh Kasap dalam masa lima tahun akan datang. Saya yakin dan memegang konsep ilmu tidak perlu disembunyikan dan harus disampaikan. Selalunya apabila saya memilih untuk berkongsi dengan rakan-rakan maka akan bertambah melimpah ruah idea dan ilham untuk menulis. Insyallah
Semuga perkongsian memberikan manafaat dan mengembangkan minda rakan-rakan seluruh negara untuk membangunkan Pendidikan Khas di sekolah masing-masing. Pun dengan rasa rendah diri, apa yang dipaparkan bukanlah yang terbaik sekadar satu perkongsian pengalaman. Insyallah. Bertemu lagi.....
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BULOH KASAP, SEGAMAT, JOHOR
PERANCANGAN LIMA TAHUN
UNIT PENDIDIKAN KHAS
BIL | TAHUN | HURAIAN AKTIVITI | PEGAWAI BERT’JAWAP | ANGGARAN KOS | TEMPOH PELAKSANAAN | TARIKH PELAKSANA AN | INDIKATOR KEJAYAAN | CATATAN |
1 | 2011 | Kelas Khas Masakan | Semua guru pend. khas | RM8000 | Januari hingga Julai | Januari hingga Julai | Memberi suasana P & P yg kondusif utk KH Masakan | |
2. | 2012 | Bilik Media | Semua guru Pend. khas | RM12000 | Januari hingga Oktober | Januari hingga Oktober | Wujudnya bilik Media utk kegunaan murid-murid Pend Khas -P & p secara pelaksanaan projek | |
3. | 2013 | Bilik Pertukangan | Semua guru Pend Khas | RM10000 | Januari hingga Oktober | Januari hingga Oktober | Memberi suasana P & P yg kondusif utk KH Pertukangan | |
4. | 2014 | Keceriaan di luar kelas (Landskap) - Pembinaan Kolam Ikan | Semua guru pend khas | RM8000 | Januari hingga Oktober | Januari hingga Oktober | Suasana ceria kws sekolah (bersebelah- an kws pend khas) - P & P secara pelaksanaan projek | |
5. | 2015 | Kelas Khas Bestari dengan IT | Semua guru pend. khas | RM30000 | Januari hingga Oktober | Januari hingga Oktober | Memberikan peluang P & P berdasarkan teknologi seperti computer, note-book, LCD .. |
0 ulasan:
Post a Comment