Pages

SEGALA PUJI BAGI ALLAH DAN RASUL-NYA JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENYOKONG BLOG INI

PERINGATAN;

SILATURAHIM DAN PERSAHABATAN LEBIH BERNILAI BERBANDING IDEOLOGI POLITIK

Monday, April 12, 2010

Di Sebalik Tabir KEPIMPINAN & PENGURUSAN PENDIDIKAN KHAS

Segalanya bermula November 2007 selepas isu tahan kerja dicadangkan kepada aku ekoran terlibat kemalangan jalan raya yang menggegarkan dunia pendidikan tanah air. Dua pelajar terkorban dan aku sebagai pemandu, walau pun Izrail masuk ke kereta tapi bukan giliran aku. Turut terselamat dua pelajar Melayu. Kejadian berlaku ketika pulang dari Johor Bahru ke Segamat selepas usai latihan pusat untuk ke peringkat kebangsaan. (aku dilantik jurulatih Johor kerana Segamat johan bagi peringkat negeri.)
Perjalanan yang panjang dengan ujian yang agak hebat namun kerana ujian itulah aku menikmati kemanisan berdoa. Tanpa memanjangkan isu itu (sensitif), aku telah dibela oleh pihak Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) atau singkatan Inggerisnya (NUTP). Aku telah menulis artikel di dalam Buletin KPPK, di mana artikel itu ditulis dengan jujur dan benar. Insyallah. Tidak juga mahu mengulas tentang artikel yang dianggap menampar wajah Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Pengarah Pelajaran Johor dan Pegawai Pelajaran Daerah Segamat. (Barangkali sebahagian guru sudah membacanya). Selepas artikel itu tersiar, Tuan Pengarah Pelajaran Johor telah mencadangkan aku ditahan kerja. Allah!! ketika itu hanya DIA yang tahu tentang perasaan. Berhadapan dengan kes 41 (1), turun naik mahkamah, terbeban pula oleh cadangan tahan kerja. Sekiranya tewas kes di mahkamah itu, harus aku akan merasa kehidupan dunia penjara dan tindakan dibuang kerja. Biarlah! Segalanya telah berlalu. Barangkali sekiranya Allah mengizinkan  aku akan menulis sejarah hari terakhirku di mahkamah Kluang.   
Bila isu tahan kerja mula tersebar dan kami sekeluarga berdebar menunggu keputusan Jawatankuasa Tatatertib. Aku tidak ada pilihan lain. Apa yang aku tahu selain berfikir, membaca dan menulis. Novel terkini RENGSA cetakan 2006 pun sudah agak lama.Aku tidak ada karya baru. Aku akui waktu itu tidak dapat tidur malam, sering memandang wajah-wajah putera-puteri, isteri waktu malam serta memikirkan nasib ibuku jika aku ditahan kerja.
Aku ingin menulis novel baru ketika itu tetapi ada seorang sahabat mencadangkan agar aku menulis buku Pendidikan Khas. Aku masih ingat katanya " andainya kau kalah! kau akan meninggalkan sesuatu yang bermakna dalam dunia Pendidikan Khas kita, tapi aku harap dan doakan kau akan menang!"  Ya! warung tepi jalan di Buloh Kasap, angin petang seakan menyampaikan restu dengan ungkapan itu.
Sepanjang cuti sekolah hujung tahun 2007, aku banyak bersengkang mata melayan buku ini. Menyusun, mencari bahan, merujuk dan kajian. Bil telefon bimbit dihabiskan menghubungi pensyarah-pensyarah yang pernah mendidikku di UKM. Apa yang harus kutuangkan dalam KDPPK itu. Ya! bermunajat memohon Allah memberikan petunjuk dan ilham.
Akhirnya dapat. Tidak ada satu sistem pun yang solid untuk menguruskan Pendidikan Khas di sesebuah sekolah, segalanya mengikut kesesuaian dan kreativiti seseorang penyelaras Pendidikan Khas. pengalaman selama 9 tahun menjadi penyelaras dan bolehlah dianggap SMK Gemereh berjaya dalam pengurusan dengan pelbagai anugerah telah diterima Unit Pendidikan Khas SMKG daripada pelbagai pihak. Kenapa tidak aku kongsikan segalanya di dalam buku itu. Begitu ramai penyelaras baru datang untuk mencedok segala pengurusan fail, buku panduan tugas di sekolahku. (tidak bermaksud menunjuk-nunjuk. Insyallah dengan izin Allah swt.)
Bermula dengan bab 1, sejarah sepintas lalu Pendidikan Khas Di Malaysia, kemudian melewati bab 2 Ciri-ciri Kanak-kanak Masalah Pembelajaran, seterusnya aku memperincikan Tanggungjawab Seorang Penyelaras Pendidikan Khas di bab 3. Hari terus berlalu dan idea terus datang mencurah-curah walaupun agak perit menyusunnya berbanding karya kreatif seperti novel. Bab 4 aku mengkaji buku-buku kepimpinan Ibnu Taimiyah, Stephen R.Covey, Ayob Jantan, Edward de Bono. Digaul dan diadun berasaskan pengalaman mengurus Pendidikan Khas di SMKG akhirnya selesai. Januari 2008 menampakkan wajah, pengetua mengarahkan aku ke sekolah kerana tidak ada apa-apa surat pengesahan dari Jawatankuasa Tatatertib Kementerian Pelajaran Malaysia. Sementara setiausaha agung KPPK Miss Loke Yim Pheng berjanji sebelum ini akan bertemu dengan Tan Sri Zulkarnain Awang iaitu Setiausaha Kementerian Pelajaran Malaysia bagi mempertahankan aku dalam hal ini. Satu pagi 12 Febuari 2008 Hajah Muriatun(Pengetua) memanggil aku masuk ke biliknya, kebetulan juga aku mahu memulangkan buku PIPP yang aku pinjam untuk rujukan menghasilkan KDPPK.  Hajjah   dengan wajah yang berseri-seri menyampaikan sesuatu kepada aku. Dibacakan surat dari Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan yang dihantar kepada Yang. Bhg. Tan Sri Dr. Zulkurnain bin Haji Awang (Salinan kepada pihak sekolah) yang menyatakan  aku ”tidak dikenakan perintah tahan kerja”.  Ertinya cadangan bekas Pengarah Pelajaran Johor (sekarang sudah bersara) telah ditolak oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Terasa hendak menangis pun ada. Apa pun sujud syukur kepada yang Maha Esa. Buku terus bergerak. Bab 5 agak ringan kerana aku mengemaskini segala pengurusan dan meletakkannya dalam buku itu. Segalanya hanya diisi dengan pengalaman aku mengurus Pendidikan Khas di SMK Gemereh. Pejam celik, siaplah buku itu dan aku menghubungi Kak Noarazah (Utusan). Setelah disemak, aku perlu memperbaiki beberapa perkara berkaitan nota kaki, contoh-contoh yang perlu disertakan dalam setiap huraian berkaitan kepimpinan di bab 4. Selama beberapa bulan lagi aku memerah fikir, membetulkan mana yang sumpik, mengemaskan mana yang berselerak. Tambah gembira apabila dalam tahun sama 2008 Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Jabatan Pendidikan Khas, KPM bersetuju untuk memberikan Prakata. Alhamdulilah segalanya berjalan dengan baik. Cuma sayangnya buku ini terbit 2010, Puan Azizah Ghani (TKP) telah pencen kerana itulah pada Prakata diletakkan perkataan Mantan pada namanya. Aku berharap buku ini, kalau pun bukan yang terbaik, biarlah bisa menjadi panduan untuk seseorang Guru Pendidikan Khas mengurus dan mentadbir Pendidikan Khas di sesebuah sekolah. Sistem akan berubah ke arah yang lebih baik dan tidak ada sistem yang paling syumul melainkan Al-Quran dan Sunnah.
Setelah merentasi segala-galanya. Allah telah memulangkan segala kepahitan menjadi kemanisan. Buku telah siap dicetak, berada di pasaran. Aku terus mengajar anak-anak Khas tanpa ada sebarang tindakan tatatertib. Ya! Allah KAU yang memberi ujian!. KAU jua yang memberi kemenangan. Insyallah jika diizinkan aku akan berkongsi pengalamanku turun naik mahkamah Kluang sehingga hari terakhir...

1 ulasan:

Unknown said...

saya memrlukan bahan bacaan - KEPIMPINAN DAN PENGURUSAN PENDIDIKAN KHAS

BAGAIMANA HENDAK MENDAPATKAN DENGAN KADAR SEGERA ...UNTUK PEMBELAJARAN DI UNIVERSITI SELANGOR ( UNISEL ) HUBUNGI SAYA 0123527645 AZMAN

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails